„Столичен автотранспорт“ ще заложи 103 автобуса заради необслужван заем
Общинското дружество е просрочило четири месечни вноски в размер на 2.5 млн. лв.
„Столичен автотранспорт“ заложи над 100 автобуса заради заем, който не може да обслужва. На днешното си заседание Столичният общински съвет даде разрешение на дружеството да преструктурира лизингов договор за машини, обслужващи градския транспорт. Общинските съветници гласуваха и за поставяне на допълнителни навеси на спирки в няколко квартала.
Друго решене от днешното заседание даде разрешение на „Метрополитен“ да започне работа по иновативен проект за оптимизиране на горивния процес на газовите котли в депото в кв. Обеля. И още – Столична община предостави на държавата имот, на които ще бъде построена Националната детска болница.
Заложените автобуси
Докладът, на базата на който „Столичен автотранспорт“ ще заложи част от автобусите си, защото не може да обслужва договора с „ОПТ Лизинг“ ЕООД, бе приет с 40 гласа „за“, като против и въздържали се нямаше. Гласуването премина и без дебати по точката.
Същинските разисквания се състояха при гледането на доклада в Комисия по транспорт в понеделник. Тогава стана ясно, че общинското дружество ще заложи не 110 автобуса, а 103. Вноските по договора ще бъдат разсрочени за срок от 2 години. Това се налага заради просрочени задължения в размер на 2.5 млн. лв. само през последните 4 месеца.
Навесите по спирките
Ще бъдат реновирани няколко спирки в столицата, които са собственост на „Център за градска мобилност“. Първоначалният доклад предвиждаше на 65 спирки да бъдат поставени навеси. Те са в кварталите „Триадица" (4 бр.), „Студентски" (3 бр.), „Слатина“ (1 бр.), „Сердика“ (3 бр.), „Подуяне“ (7 бр.), „Панчарево" (1 бр.), „Овча купел“ (6 бр.), „Оборище“ (I бр.), „Нови Искър“ (2 бр.), „Надежда“ (2 бр.), Младост" (10 бр.), „Люлин" (8 бр.), „Лозенец“ (1 бр.), „Кремиковци“ (4 бр.), „Красно село“(3 бр.), „Искър“ (2 бр.), „Илинден" (I бр.), „Възраждане“ (1 бр.), „Връбница“ (1 бр.), „Витоша“ (2 бр.) и„Банкя" (2 бр.).
В зала обаче бе направено предложение за изменение, като бяха добавени и още спирки в кварталите „Витоша“ и „Панчарево“. Също така по предложфение на Карлос Контрера (ВМРО) ще бъде направен анализ за състоянието на всички над 2 хил. спирки в столицата.
Част от тях не отговарят на каквито и да е нормални човешки стандарти. Други са с отпаднала функция, а трети са станали по-натоварени“, коментира Контрера.
Независимият Борис Бонев акцентира върху липсата на прогнозен бюджет в доклада и поиска на следващо заседание на Комисията по транспорт „Центъра за градска мобилност“ да представи първоначална оценка за средствата, които ще са необходими.
Това няма да е малък разход и най-вероятно ще се измерва в милиони. Редно е да знаем колко точно“, коментира Бонев.
Докладът бе приет с 42 гласа „за“, а против и въздържали се нямаше.
Иновативната горивна система на „Метрополитен“
СОС разгледа и доклад за даване на съгласие на „Метрополитен“ ЕАД да разходва собствени приходи за изпълнение на проект оптимизиране горивния процес на газовите котли в депото в кв. Обеля чрез преустройството им за използване и на водород. Инвестицията се оценява на 2.8 млн. лв. Докладът предвижда изпълнители на оптимизирането на котлите да бъдат избрани чрез процедура по ЗОП, а средствата „Метрополитен“ да осигури чрез заеми или собствен бюджет.
Депото е построено преди 25 години и монтираните в него котли се нуждаят от текущи ремонти, а за отоплението използват природен газ. Разходите на природен газ през есенно-зимния и пролетния период стигат границите на 250-400 хил. лв. месечно.
Водородната технология обаче предизвика дебати в залата. Повечето общински съветници изразиха притеснения, че иновацията не е безспорно доказана. Бойко Димитров („Демократична България“) коментира, че отоплението с водород е едно от най-скъпите решения и ще е по-евтино използването на термопомпи.
Електролизата има смисъл, ако енергията трябва да се съхранява. Това е най-скъпият възможен вариант за отопления“, посочи Димитров.
Независимият Борис Бонев добави, че експерти, до които се е допитал също изказват съмнения за ефективността на проекта.
Смесването на водород и природен газ е екзотично решение. Не е сега момента да рискуваме и то близо 3 млн. лв. за технология, която не е доказала безспорно своите предимства“, посочи Бонев.
По думите му дори няма гаранция, че „Метрополитен“ ще оптимизира разходите си за отопление, и то при такъв начин, че да има спестявания, които да покрият инвестицията, която ще направи.
Изпълнителният директор на „Метрополитен“ Братоев внесе разяснение, че пилотно ще се направят 1-2 модела, а едва след това ще се пристъпи към цялостна модернизация. По думите му инвестицията ще се възвърне за 4 години и половина.
На крак в зала бе направена промяна в доклада. Бе записано, че Столична община дава съгласие на „Метрополитен“ да изразходва собствени средства или паричен заем в размер на 2.8 млн. лв. за проект за преустройство на газовите котли в депото за оптимизиране на горивния процес, в това число изпълнение на мерките за енергийна ефективност и въвеждане на водород като алтернативно гориво. Така точката предполага, че дружеството ще постави и фотоволтаици на покрива.
Докладът бе приет с 44 гласа „за“, нула – „против“ и един въздържал се (Борис Бонев).
Теренът за Националната детска болница
Докладът бе внесен от кмета Йорданка Фандъкова, като предвижда безвъзмездно прехвърляне от Столична община на държавата на правото на собственост върху имот – частна общинска собственост в кв. „Горна баня“, район „Овча купел“.
Припомняме, че имотът ще се използва за изграждането на Национална детска болница.
Докладът бе приет единодушно с 50 гласа „за“.