Столичното метро ще се разшири с две станции в посока „Люлин“
„Метрополитен“ стартира обществена поръчка на стойност 142 млн. лв. без ДДС
След като вече започнаха разширенията на втория и третия метродиаметри на софийската подземна железница, съвсем естествено дойде ред и първата метролиния. Тя ще продължи в посока „Люлин“ по бул. „Царица Йоана“, където ще бъдат изградени две нови станции, така че метрото да направи връзка със западната дъга на „Околовръстен път“.
За целта „Метрополитен“ стартира обществена поръчка за инженеринг на обща прогнозна стойност 142 млн. лв. без ДДС. Оферти се подават до 18 юли.
Заложеният срок за строителство е 36 месеца, или 3 години. Кога ще могат новите две станции да обслужват пътници, обаче зависи от това кога ще започне строежът и откъде ще дойде финансирането. В документацията е записано, че то е „национално“, но е много вероятно да се търсят пари от европейски програми, както се съобщава във фейсбук страницата на направление "Транспорт и градска мобилност" към Столичната община.
Идеята за продължението на първия метродиаметър след вече съществуващата станция „Люлин“ не е нова. Миналата година директорът на „Метрополитен“ Стоян Братоев коментира разширението, посочвайки, че има одобрен общ устройствен план и трасе. Още тогава стана ясно, че разстоянието между станциите ще е 2 км и ще обслужват около 30 хил. пътници от първите три микрорайона на „Люлин“.
Успоредно с изграждането на метрото ще бъде разширен и бул. „Царица Йоана“ и ще бъдат изградени нови тротоари и велоалея по протежението му.
В района ще бъде изграден и паркинг с около 1000 места, но той ще бъде част от отделна поръчка, която все още не е стартирала.
Припомняме, че вече тече строителството на т.нар. междинна метростанция между „Люлин“ и „Обеля“.
Какво се знае за новите станции?
Поръчката е разделена в две обособени позиции, т.е. за всяка една от двете станции.
Първата, която ще е в района на „Околовръстен път“, ще бъде с разгърната застроена площ от над 4.5 дка и дължина от 158 метра. Широчината на пероните ще е 4.5 метра. Строителството ще е по „Милански метод“. Прогнозната ѝ стойност е 68 млн. лв. без ДДС.
За нея са предвидени цели 6 вход-изхода – три от северната и три от южната страна. Североизточният вход-изход осигурява пешеходна връзка на вестибюла със северния тротоар на бул. „Царица Йоана” и с ул. „Добринова скала”. Югоизточният вход-изход осигурява пешеходна връзка с южния тротоар на бул. „Царица Йоана”.
При западния вестибюл ще се изпълнява пешеходен подлез с дължина 193 метра, който преминава под „кръговото” кръстовище при „Околовръстния път“ и е снабден с четири вход – изхода и един авариен изход. Едната двойка изходи – северозападен и югозападен свързват началото на пешеходния подлез с терена при кръговото движение под „Околовръстния път“.
Другата двойка изходи са ситуирани в края на пешеходния подлез и свързват западния вестибюл със западните тротоари на „кръговото” кръстовище, с бъдещия буферен многоетажен паркинг, който не е обхвата на настоящата поръчка, както и зоната на запад от кръговото кръстовище.
Втората метростанция, която трябва да следва веднага след съществуващата „Люлин“, ще бъде с РЗП от 6.5 дка и дължина от 164 метра. Пероните й ще са широки между 4.7 и 5.7 метра. Строителството отново ще е по „Милански метод“. Прогнозната й стойност е 74 млн. лв. без ДДС.
Предвидени са 4 вход-изхода - два от северната и два от южната страна. При източния вестибюл ще има два вход-изхода – североизточен, който ще свързва вестибюла със северния тротоар на бул. „Царица Йоана” и югоизточен, който ще свързва вестибюла с южния тротоар на бул. „Царица Йоана”.
При западния вестибюл са другите вход-изходи – северозападен и югозападен, които ще свързват вестибюла съответно със северния и южния тротоар на бул. „Царица Йоана”.