Световната икономика сега зависи от няколко багера
За да бъде освободено движението по Суецкия канал, драгите трябва да изкопаят поне 20 000 куб. м пясък
До 20 000 кубически метра пясък трябва да бъдат премахнати от брега на Суецкия канал, за да освободят гигантския контейнеровоз, който е заседнал там от вторник, пише CNN, цитирайки оператора на плавателния път (SCA). Корабът Ever Given, използван от тайванската компания Evergreen Marine е дълъг почти колкото е висок Empire State Building, или колкото четири футболни игрища. Той се заклещи, след като бе хванат от силен вятър с пориви от 40 възела и пясъчна буря, която е намалила видимостта и е нарушила навигацията му.
Огромният плавателен съд запуши един от най-натоварените водни пътища в света, което принуди оператора да положи неистови усилия за отварянето на тази изключително важна за глобалната икономика пътна артерия, включително използването на две драги, девет влекача и четири копача на брега на канала.
Багерите работят денонощно, премахвайки пясък и кал от носа на кораба, и ще трябва да премахнат между 15 000 и 20 000 куб. м пясък, за да достигнат дълбочина от 12 до 16 метра, което може да позволи на кораба да плава, каза SCA. Това е приблизително осем пъти размера на олимпийски басейн.
Снимка: БТА
„В допълнение към драгите, които вече са на място, към плавателния съд отива специализиран смукателен багер, който скоро ще започне работа. Той може да прехвърля 2000 кубически метра материал за час“, каза Бернхард Шулте, технически ръководител на Ever Given.
SCA добави, че е обсъдил възможността за преместване на кораба, който е с дължина 400 метра и широчина 59 метра, като изкопае района около него.
Старшият пилот на канала от SCA каза пред CNN в сряда, че освобождаването на масивния кораб е технически много сложно и може да отнеме дни.
Екип от експертни спасители от холандския Smit Salvage и японския Nippon Salvage, които са работили по няколко критични операции в миналото, са наети да помогнат на оператора на Суецкия канал да пусне отново на вода кораба, се казва в изявление на Evergreen Marine .
Но всеки изминал ден има висока цена за компаниите и страните, чиято търговия е блокирана от задънената улица. Около 12% от обема на световната търговия преминава през Суецкия канал и обикновено обработва товари за около 10 млрд. долара на ден.
Графика: CNN
През 2020 г. през канала са преминали над 18 800 кораба с нетен тонаж от 1.17 млрд. тона. Това е средно 51.5 кораба на ден.
Най-малко 160 кораба, превозващи жизненоважно гориво и товари, сега чакат да преминат през блокирания воден път, според старши пилот на канала от SCA. Някои кораби решават да отклонят пътуването си край нос Хорн, за да избегнат блокирането на Суецкия канал, но те са изправени пред допълнителни 3800 мили и до 12 дни допълнително време за плаване, според Международната корабна камара.
„Не само че стоките на борда на Ever Given ще бъдат сериозно забавени по време на пътуването им, но и стотиците други кораби също са засегнати. Щетите, нанесени на глобалната верига за доставки, ще бъдат значителни“, каза генералният секретар на ICS Гай Платен.
Графика: CNN
Експертите се притесняват, че ако корабът не бъде освободен скоро, блокирането може да повлияе на пазара на петрол, корабоплаването и контейнерите, което ще доведе до поскъпване на ежедневните стоки.
„По-голямата част от търговията между Азия и Европа все още разчита на Суецкия канал и като се има предвид, че жизненоважни стоки, включително жизненоважно медицинско оборудване и лични предпазни средства, се движат с тези кораби, ние призоваваме египетските власти да направят всичко възможно, за да отворят отново канала, веднага щом възможно“, каза Платен.
Това не е първият път, когато египетският воден път, отворен през 1869 г., спира да пропуска плавателни съдове. Той беше затворен между 1956 и 1957 г. заради Суецката криза, известна още като втората арабо-израелска война. Затворен беше отново през 1967 г., когато Израел окупира Синайския полуостров и го пускат чак през 1975 г.
Снимка: БТА
Но затварянето сега може да има много по-голямо и по-разрушително въздействие, отколкото през последните две затваряния, тъй като нивото на търговия между Европа и Азия нарасна значително през последните десетилетия.
„Обемът на корабоплаването стана толкова голям, че за египетските власти е много трудно да следят растежа“, каза в четвъртък старшият международен кореспондент на CNN Бил Уедман. „Ширината на Суецкия канал през последните 50 години се е удвоила, но очевидно все още не е достатъчна“
Ever Given е собственост на японската корабна компания Shoei Kisen KK. В съобщение за пресата Shoei Kisen се извини на другите кораби, които планираха да отплават и сега са заседнали. От компанията заявиха пред CNN, че предполагат, че ще бъдат предявени искове за причинени щети заради инцидента, но основният им фокус сега е върху преместване на кораба.