Събев слива транспортното и товарното дружества на БДЖ
Министърът обеща промяната при качеството на българските железници да се усети още през месец май
Транспортният министър Николай Събев подготвя сливане на товарното и пътническото дружества, които сега са под шапката на "Холдинг БДЖ". Това стана ясно по време на днешното изслушване на министъра в ресорната парламентарна комисия. Въпросът му бе зададен от депутат от "Демократична България" по повод появила се информация за това в OffNews.
Има и такава идея. Обсъждането ще приключи днес, ще имам повече данни по-късно вечерта и ще обявя информацията утре", заяви Събев.
Според изданието "БДЖ-Пътнически превози", "БДЖ-Товарни превози" и холдингът ще се обединят в Национална компания Български държавни железници. Тази информация обаче не бе потвърдена от министъра по време на изслушването. Евентуален проблем ще бъде разпределението на субсидията, с която се ползва по закон само пътническото дружество. В бюджета за 2022 г. са заложени 196 млн. лв. субсидия и 49 млн. лв. капиталови инвестиции.
Събев напомни, че е дал заявка БДЖ да излезе на печалба и именно така ще започне реформата в железниците, която ще бъде обявена утре. Той заяви, че ще направи обсъждане с всички заинтересовани лица, както и със синдикатите.
Аз нямам съмнение, че реформата ще започне", категоричен бе министърът.
Той заяви, че от месец май гражданите ще могат да пътуват много по-бързо и удобно от София до Бургас, като такава възможност се обмисля и до Варна. За него най-важната задача е да привлече хората да ползват услугата на българските железниците. Хигиената, спазването на разписанията и увеличението на скоростта, съобразно това колко бързо НКЖИ ще възстанови жп пътищата, ще са основни приоритети на ведомството.
Ние искаме хората да се срещат, да пият дори по чаша вино, ще има и интернет, и то още от май месец тази година“, обяви Събев.
Модернизацията обаче няма да е възможна веднага по всички линии, но крайната цел е "Пътнически превози" да увеличи пазарния си дял. Съставът на БДЖ ще бъде обновен, но сегашният ще се поддържа "чист и спретнат".
Само 100 млн. лв. са заделени за жп транспорт, отделно сме защитили числа в Плана за възстановяване и устойчивост. Работим и по ОП "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. за развитието на жп инфраструктурата", заяви транспортният министър.
Той каза, че управителят на "Пътнически превози" Констатин Азов е бил сменен заради клипа отпреди седмици, който показа хора, пътуващи в студени вагони пълни със сняг. Той бе назначен от Събев в края на декември миналата година.
Този клип коства главата на Азов", заяви Събев.
Министърът подчерта, че ще се работи усилено за това България да излезе от транспортната изолация, като ще се развиват транспортните коридори със съседните страни. Събев изрази надежда, че след проведените срещи с министъра на транспорта на Румъния 5-те моста по р. Дунав остават на дневен ред, но България в спешен порядък ще започне да изпълнява ангажиментите, поети още през 2019 г. за развитието на р. Дунав като транспортен коридор.
Пристанищата и тяхното развитие също са приоритет, като съвсем скоро ще стартират срещи с всички заинтересова лица за оздравителен план на Пристанище Варна и Бургас.
Ще говорим и с обществеността, защото ние гледаме развитието на пристанищата като част от икономическия подем на областите", заяви Събев.
Едва след конкретните планове, министерството ще стартира конкурси за директори. И още - транспортните болници преминават под шапката на здравното министерство. Събев и просветният министър Николай Денков ще работят за това да привличат кадри в сектора. По същата причина и работещите пенсионери в различните структури под шапката на ведомството няма да бъдат освобождавани.
"Ние нямаме квалифицирани кадри, с които те да бъдат заменени. Тези, които могат да работят с техника за поддържане на жп пътищата, се броят на пръстите на едната ръка", подчерта министърът.