Съдбата на „БДЖ-Пътнически превози“ ще е ясна до края на 2024 г.
Идеята на транспортния министър от кабинета „Петков“ за интермодален билет е възродена от кабинета „Денков-Габриел“
Из управленската програма:
До края на 2024 г. ще бъде ясно дали „БДЖ-Пътнически превози“ ще остане на пазара на пътнически превози, или ще бъде изместен от конкуренцията си. Всичко ще зависи от това кой ще спечели договора за обществен превоз на пътници. Редовният кабинет планира да стартира процедурата до март 2024 г., но преди това се готви пазарна оценка на жп сектора у нас.
Всичко това става ясно от управленската програма, която Министерският съвет публикува миналата седмица.
Какво ще се случва с БДЖ?
Съдбата на БДЖ-ПП ще се решава през следващите година и половина. След две години пазарът на пътнически жп превози ще бъде отворен за други частни превозвачи. Именно заради това кабинетът готви пазарна оценка на жп сектора, така че бъде определен обхватът на задължението за извършване на пътническата услуга. Срокът за изпълнение на пазарната оценка е края на тази година.
Едва след това, въз основа на данните, ще бъде стартирана и същинската процедура за възлагане на нов договор. Според плановете, тя ще бъде обявена през през март 2024 г. Кабинетът си дава срок до декември 2024 г. процедурата да е приключила и да има избран или избрани превозвачи. Новият договор ще влезе в сила от 1 януари 2025 г.
Няма надежда обаче, че БДЖ-ПП ще е достатъчно конкурентен играч, за да спечели контракта с държавата.
Припомняме, че бившият транспортен министър от кабинета „Петков“ Николай Събев имаше амбициозни идеи за дружеството. Той си поставяше цел да го изкара на печалба и почти успя. Чрез счетоводни трикове той постигна положителен резултат за полугодието на 2022 г.
Веднага след това обаче служебният кабинет изнесе информация, че дружеството не е в добро състояние, нито във финансов, нито в материален план. Още по времето на Събев пък стана ясно, че това крие опасност БДЖ-ПП да се размине и с чисто новия подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост.
В последните дни на 48-ото Народно събрание двама депутати от БСП (Георги Свиленски и Борислав Гуцанов) и един депутат от „Възраждане“ (Ивайло Чорбов) входираха решение, което щеше да задължи Министерство на транспорта да предостави новите влакове и локомотиви директно на БДЖ-ПП. То бе отхвърлено, но отвори важна тема за съдбата на железниците, която до момента обаче не е повдигана отново.
Тогава бе очертан вариант, при които жп мрежата се раздели на трасета и различни превозвачи обслужват различни линии. Така обаче най-вероятно частен превозвач ще спечели печелившите лотове, а непечелившите ще останат за БДЖ.
Вторият вариант, който бе обсъждан, бе свързан с регламент на ЕС, който дава възможност, когато пробегът, който ще се изпълнява е по-малко от 23 млн. км., държавата директно да възложи дейностите на съответния превозвач без обществена поръчка и без конкурси. Депутатите обаче спореха дали въпросният регламент важи само при задействана дерогация, каквато България не е поискала.
Все пак редовният кабинет планира до декември 2024 г. провеждането на търгове и избор на изпълнители по всички капиталови разходи за подвижен жп състав с осигурени средства. Предвидена е покупката на 20 бр. нови магистрални електрически локомотива, както и ремонт и модернизация на 2 бр. теснопътни дизелови локомотива серия 75. Освен това ще бъдат модернизирани и не по-малко от 120 бр. пътнически вагони за обслужване на останалите влакове, които няма да се обслужват с нов подвижен състав от ПВУ.
Новият подвижен състав
Кабинет залага амбициозен срок за сключването на договори за доставката на новия подвижен състав, финансиран по ПВУ. В програмата е записано, че това трябва да се случи до декември тази година, но едва ли е реалистичен вариант, тъй като до момента Министерство на транспорта все още не е обявило търговете.
Припомняме, че такива бяха обявени от служебния кабинет. Впоследствие обаче след обжалвания от страна на големи чужди компании, новият министър Георги Гвоздейков прекрати всички поръчки и обеща да стартира нови процедури до края на юли.
По ПВУ са планирани инвестиции за закупуването на 7 двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул състава, 18 електрически маневрени локомотива, както и доставката на бордово оборудване за 108 електрически локомотива и мотрисни влака.
Един билет за всичко
В плановете на редовния кабинет е предвидено изграждането на нова система за издаване и проверка на билети в БДЖ по всички възможни канали – онлайн, на каси или от автомати. Проверката и издаването на билети ще става от кондукторите посредством електронни устройства.
Припомняме, че за иновацията стана ясно в началото на юли.
Системата ще позволява интегриране с други доставчици на автобусен транспорт и постигане на целта за общ интегриран билет. Разработване на концепция за система за единен билет за обществен транспорт ще бъде готова до септември 2024 г. Според плановете, тя трябва да бъде въведена в експлоатация до декември 2024 г.
Припомняме, че идеята да се пътува с един билет навсякъде бе на бившия транспортен министър Николай Събев. Тя се изразяваше в това гражданите да могат да пътуват по-лесно, като за целта закупуват един билет, който да важи за всички видове транспорт.
Още през декември миналата година Събев посочи, че пилoтният пpoeĸт пo тoзи мoдeл ще зaпoчнe cъc cтapтиpaнeтo нa вътpeшнитe пoлeти Pyce-Coфия. Toвa щeше да пoзвoли c eдин eдинcтвeн пътeн дoĸyмeнт дa се пpoпътyвa paзcтoяниe, нaпpимep, oт Cилиcтpa дo Hю Йopĸ, ĸaтo се изпoлзвaт няĸoлĸo пpeвoзни cpeдcтвa – aвтo и въздyшни. На практика обаче идеята така и не бе реализирана докрай.
Свързаност и транспорт
До октомври 2023 г. са заложени срещи с Румъния относно строителството на трети мост при Русе над р. Дунав и подписването на споразумение между двете страни, което се бави вече значително.
До същата дата е предвидено и извършване на проучвателни и проектни работи за рехабилитация на сградите и инфраструктурата на Граничен контролно-пропускателен пункт Видин във връзка с активиране на редовна фериботна линия „Видин-Калафат“.
Отново до октомври 2023 г. ще се готви обследване и анализ за възможността и условията за изграждане на фотоволтаични електрически централи в пристанищата за обществен транспорт – държавна собственост Варна, Бургас, Русе и Лом.
До май 2024 г. пък са предвидени срещи с Република Северна Македония за подготовка и подписване на споразумение за изграждането на жп връзка (граничен тунел).
До октомври 2024 г. пък трябва да има разработен и приет проект за интермодален терминал във Варна.
И още...
Заложени са законодателни промени, касаещи въвеждането на ваучери за покриване на транспортни разходи за обществен транспорт, като по този начин се цели увеличаване на броя на редовно ползващите обществен транспорт както в общинските транспортни схеми, така и в крайградските пътувания с влак/автобус.
Промените са част от пакета законодателни промени по НПВУ, които имат за цел да ускорят т.нар. „modаl shift“ (прехвърляне) на пътници от автомобилния към обществения транспорт. В момента се подготвя концепция за реализирането на мярката, като срокът за това е септември тази година.
Ще се готви и нов Закон за обществения транспорт, като той ще регламентира възлагането, експлоатирането и управлението на обществения транспорт в страна като единна система. Предстои подготовка на анализ на регулаторната рамка. Заложеният срок за реализация е декември 2024 г.