Тарифите на Тръмп вече затварят американски производители на стомана
Преди година американският президент вещаеше светло бъдеще за „американската стомана“, нещата обаче се объркаха
~ 3 мин.
Високите тарифи върху вноса на стомана и алуминий в САЩ са ускорили упадъка на някои заводи в страната, на които президентът Доналд Тръмп уж обеща да помогне. Митата от 10 и 25% увеличиха драстично производството на стомана и алуминий в САЩ в момент, в който икономиката на страната беше започнала да се охлажда. Това обаче доведе до понижаване на цените, създавайки разделение между компании като Nucor Corp. и U.S. Steel Corp. Първата използва високоефективни електрически дъгови пещи за рециклиране на скрап за стоманени продукти, а втората – по-нискоефективните доменни пещи.
Тръмп обяви тарифите преди 16 месеца, като за този период US Steel е загубила почти 70% от пазарната си стойност и в средата на юни изключи две от американски пещи, които вече не са рентабилни заради ниските цени на стоманата – невиждани от 2016 г. В същото време Nucor, която с около 20% по-малка компания, обяви проект за разширяване на производството си на стойност 2.5 млрд. долара.
„Действията на президента вероятно са ускориха неизбежната еволюция, заяви главният изпълнителен директор на Nucor Джон Фериола в интервю миналия месец. „Дали някои компании ще страдат? Абсолютно. Някакви капацитети ще изчезнат, сигурен съм в това“, добави той.
Миналия юли Тръмп Донад беше застанал на импровизирана сцена в U.S. Steel Corp. в Гранитен Сити, Илинойс, и сияеше, когато работниците на компанията приветстваха тарифите, пише Bloomberg. В този момент компанията вече беше възобновила една от двете си доменни пещи и беше обещала, че и втората скоро ще бъде пусната.
„Работниците отново са на работа и ние изливаме нова американска стомана в гръбнака на страната ни“, каза Тръмп по време на речта си. „Америка, стоманата се върна!“, заяви категорично той.
Оттогава обаче резултатите са доста противоречиви.
Тъй като по-силните производители на стомана агресивно увеличават капацитета си, искайки да грабнат колкото се може по-голям пазарен дял, спадът в търсенето и силната конкуренция постепенно изваждат по-старите и по-неефективни доменни пещи на U.S. Steel и AK Steel Holding Corp. от уравнението.
„Бъдете внимателни какво си пожелавате”, казва Тимна Танерс, анализатор в Bank of America, който нарече стремежа на индустрията да добави капацитет без достатъчно търсене „стоманоармагедон“. Тя също така нарече тарифите на Тръмп „наказание“ за някои стоманодобивни компании.
Както се очакваше, тарифите намалиха вноса на стомана, създавайки по-голямо търсене през 2018 г. и увеличавайки печалбите. С тези пари в брой, заедно с намаляването на корпоративните данъци и увереността, че протекционизмът ще остане задълго, местните производители започнаха да добавят повече капацитет, отколкото биха имали при други обстоятелства.
Проблемът дойде тази година – с охлаждането на глобалната икономика, с намаленото търсене на стомана и с падащите цени.
„Не всички заводи са еднакви“, каза Марк Милет, главен изпълнителен директор на Steel Dynamics Inc., която през ноември 2018 г. обяви разширяване на производството за 1.8 млрд. долара.
Доставчиците на доменни пещи първи задействаха алармата. По време на неотдавнашна конференция Лоренцо Гонсалвес, изпълнителен директор на Cleveland-Cliffs Inc., нарисува мрачно бъдеще за мнозинството от своите клиенти.
Ето защо Cliffs инвестира 830 млн. долара в завод в Толедо, Охайо, който ще произвежда горещо брикетирано желязо за електронно-дъгови пещи, управлявани от фирми като Nucor. „Те инвестираха в завода, защото успяхме да видим бъдещето на производството на стомана в Съединените щати“, каза Гонсалвес в Ню Йорк миналия месец. „Много доменни пещи ще бъдат спрени“, добави той.