Токио качва метрото си на борсата
Местната власт и националното правителство ще търсят над 2 млрд. долара от листването
Националното правителство на Япония и местното правителство на Токио търсят оценка от 700 милиарда йени (4.7 милиарда долара) за метрото в столицата. Те се подготвят да листнат оператора на подземната железница още в края на октомври, казаха трима източника на Reuters, което би било най-голямото IPO в страната от около шест години.
Държавата и местната власт, които заедно притежават 100% от Tokyo Metro, планират да организират среща с брокери в рамките на една седмица, за да обсъдят първичното публично предлагане (IPO) и очакват да получат одобрение за листването от Токийската фондова борса още в средата на септември, казват източниците на агенцията.
Тъй като планът е половината от компанията да бъде продадена, IPO-то може да набере 350 милиарда йени при тази оценка, което ще надхвърли размера на Kokusai Electric, чието листване беше миналата година, и ще стане най-голямото, откакто SoftBank пласира акции на подразделението си за безжични устройства през 2018 г.
Местното правителство в Токио каза, че таймингът на продажбата се обсъжда с националното правителство и още няма решение. Министерството на финансите не отговори на исканията за коментар. Токийското метро заяви, че няма да коментира напредъка по листването. Japan Exchange Group, която управлява Токийската фондова борса, заяви, че не може да коментира конкретни компании.
IPO-то следва листването на други железопътни оператори, включително Kyushu Railway (JR Kyushu) през 2016 г. Токийското метро разполага с 195 километра (120 мили) линии, превозващи 6.5 милиона пътници дневно.
Историята на Токийското метро датира от 1920 г. със създаването на Токийската подземна железопътна компания. Седем години по-късно тя откри първата линия между кварталите Асакуса и Уено в Токио.
Компанията, чийто бизнес включва недвижими имоти и търговия на дребно, отчете скок на нетната печалба с две трети до 46 милиарда йени през финансовата година, приключила през март 2024 г., след като икономическата активност се възстанови след пандемията от COVID-19.
Централното правителство, което притежава 53.4% от метрото в Токио, планира да използва набраните средства за изплащане на облигациите, емитирани след земетресението и цунамито през 2011 г. Местното правителство на Токио държи останалите 46.6% от оператора на метрото.