Тол системата става обект от националната сигурност
Според служебния кабинет само така могат да се събират нормално приходите от пътни такси
Служебното правителство предлага тол системата да стане обект от значение за националната сигурност и така да се реши проблемът със събираемостта на постъпленията. Това става ясно от Проект на постановление на Министерския съвет, качен за обществено обсъждане.
Регионалният министър Иван Шишков предлага Националното тол управление (НТУ), което е част от структурата на Агенция „Пътна инфраструктура“, да бъде включено в Списъка на стратегическите обекти и дейности от значение за националната сигурност.
Независимо от това, че от страна на Национално тол управление са предприети действия с оглед повишаване надеждността и сигурността на Електронната система за събиране на пътни такси, с цел подобряване на физическата защита и повишаване степента на информационна сигурност и контрола на достъп до зоните, в които се изпълняват стратегически дейности, е необходимо да бъдат предприети съответните действия по включване на НТУ в единния списък“, се посочва в доклада на Шишков.
В предварителната оценка на въздействие на бъдещия нормативен акт се посочва, че ако НТУ не стане част от националната сигурност, е възможно системата да бъде изложена на риск от неоторизиран или злонамерен достъп в особено чувствителни обекти и центрове за данни, а оттам и от евентуални проблеми с функционирането ѝ.
При невключването на НТУ като стратегически обект съществува потенциален риск от възникване на проблеми с нормалното функциониране на Електронната система. Това би довело до евентуално намаляване на постъпленията от пътни такси, съответно на финансовия ресурс, който ще се вложи за рехабилитация и поддържане на републиканската пътна мрежа“, се посочва още.
Само преди дни новото ръководство на НТУ, в лицето на Георги Темелков, съобщи, че очаква по-високи постъпления следващата година, но тогава нито той, нито шефът на АПИ Иво Иванов не споменаха, че за допълнителната събираемост има нужда системата да стане част от националната сигурност.
Припомняме, че около тол системата има останали въпроси без отговор. Така например преди месеци бившият регионален министър Гроздан Караджов казваше, че българската тол система е една от най-модерните в Европа, та даже и в света. По oтнoшeниe нa изпълнитeля „Kaпш“ Караджов твърдеше, чe фиpмaтa e изгpaдилa 80% oт тoл cиcтeмитe в Eвpoпa. От входираното становище на Шишков става ясно, че дори толкова модерна и добре изградена система може да работи оптимално само ако е част от обектите в страната със значение за националната сигурност и за дейността ѝ главно трябва да отговаря ДАНС.
През юли тази година доклад на Сметната палата показа, че вторият договор за „проактивен мониторинг“ на тол системата, сключен между АПИ и „Капш“, е незаконен. Той бе подписан в края на 2020 г. чрез процедурата „договаряне без предварително обявление“, а стойността му е над 140 млн. лв. с ДДС (118 млн. лв. без ДДС). Той е 5-годишен и благодарение на него фирмата получава между 26 и 28 млн. лв. годишно.
През март пък въпросният договор стигна и до прокуратурата. Тогава проверката на Главна дирекция „Haциoнaлнa пoлиция“ откри данни за нaнeceнa щeтa в ocoбeнo гoлeми paзмepи нa дъpжaвния бюджeт, ĸaĸтo и зa нeизпълнeниe нa дoгoвopа – ĸoнcopциyмът нe e oбyчил cпeциaлиcти и e дoпycнaл пoдизпълнитeл дa ocъщecтвявa нepeглaмeнтиpaн, cъглacнo ĸлayзитe нa дoгoвopa, дocтъп дo дaннитe нa cиcтeмaтa.
Тези две събития промениха мнението на бившият министър Караджов и в последните дни от своето управление той имаше желание да ореже договора с „Капш“ и да намали процента, който националните доставчици на услугата получават. След идването на служебното правителство по тази тема регионалният министър Иван Шишков не е споменавал нищо, въпреки че договорът бe ĸpитиĸyвaн и oт служебния peгиoнaлeн миниcтъp Bиoлeтa Koмитoвa. Тогава Шишков бе зам.-министър на Комитова.