Toyota продължава да следва водородната си мечта
Японската компания има по-различно виждане от повечето производители за прехода към въглеродна неутралност
Докато делегатите на климатичната конференция на ООН в Глазгоу обмисляха как да спасят планетата, главният изпълнителен директор на Toyota Motor се състезаваше в Япония с експериментален водороден автомобил – превозно средство, което според него може да запази милиони работни места в автомобилната индустрия.
Цветният субкомпакт Toyota Yaris, който Акио Тойода управляваше на международната писта Окаяма в Западна Япония, е задвижван от преработен двигател на Corolla, работещ на водород. Тази технология от търговска гледна точка би могла да поддържа двигателите с вътрешно горене да работят в свят без въглерод, пише Reuters.
Врагът е въглеродът, а не двигателите с вътрешно горене. Не трябва да се фокусираме само върху една технология, а да използваме технологиите, които вече притежаваме“, каза Тойода на пистата.
„Въглеродната неутралност не означава да има само един избор, а в това да запазим опциите отворени.“
Последният тласък на Toyota към водородните технологии идва в момент, в който най-големият производител на автомобили в света се присъединява към бързането да спечели дял от нарастващия пазар за акумулаторни електрически превозни средства (BEV), тъй като светът затяга регулациите за емисиите, за да изпълни обещанията за въглеродна неутралност.
До 2025 г. Toyota планира да разполага с 15 модела EV и да инвестира 13.5 млрд. долара в рамките на следващото десетилетие за разширяване на производството на батерии.
На срещата в Глазгоу шест големи автомобилни производителя, включително General Motors, Ford Motor, шведската Volvo и Mercedes-Benz подписаха декларация за постепенно премахване технологиите, използващи изкопаеми горива до 2040 г.
Toyota отказа да се присъедини към тази група с аргумента, че голяма част от света не е готова за преминаване към електромобили. Друго забележимо отсъствие беше това на германската Volkswagen.
Не искаме да бъдем разглеждани като производител на електромобили, а като въглеродно-неутрална компания“, каза заместник-председателят на Toyota Шигеру Хаякава в интервю за Reuters.
Хаякава оприличи технологичния избор, пред който е изправена автомобилната индустрия, със състезанието от края на 19-ти век, което противопоставя преноса на постоянен ток срещу променливия ток. Залогът е голям.
Ако приемането към безвъглеродни горива се случи бързо, това може да сложи край на бума на първия акумулаторен електромобил“, каза Такеши Мияо, анализатор в компанията за изследване на автомобилната индустрия Carnorama.
В Япония, където масовите съкращения са политически трудни, привлекателността на водорода е в това, че той би причинил по-малко смущения от пълното преминаване към електромобили.
Японската асоциация на автомобилните производители изчислява, че в автомобилната индустрия работят 5.5 млн. души.
Въпреки че Toyota и други производители на автомобили влагат ресурси в изграждането на превозни средства с водородни горивни клетки (FCV), никой не е показал апетита на Toyota към технологията на водородните двигатели.
Предизвикателна технология
Единият проблем е, че двигателят не е напълно без въглерод и следователно не може да бъде класифициран като технология с нулеви емисии.
Въпреки че страничният продукт от горенето на водород и кислород е вода, малко количество от метала на двигателя също изгаря, което води до отделяне на емисии, които се равняват на около 2% от тези при бензиновия двигател. Отработените газове също съдържат следи от азотен оксид.
Разбира се, има отделяне на въглерод при изработването на батериите за електрически автомобили, но EV не замърсяват, когато работят.
Водородните автомобили също така се нуждаят от обемисти резервоари под налягане за горивото. Голяма част от задната седалка и багажника във водородния автомобил на Toyota бяха заети именно от резервоари, които блокират видимостта през задното стъкло.
Заради мерки за безопасност инженерите на Toyota трябваше да зареждат автомобила далеч от боксовете, където другите екипи работеха по техните коли по време на състезанието.
Опасенията за безопасността забавиха изграждането на водородни бензиностанции в Япония въпреки подкрепата на правителството за горивото. В него държавата вижда ключов компонент в бъдещия въглеродно-неутрален енергиен микс на страната.
В края на август в Япония имаше 154 водородни станции – шест по-малко от това, което правителството планираше до края на март.
Водородът отдавна е известен като потенциално нисковъглеродно транспортно гориво, но установяването му в микса от транспортни горива беше трудно“, написа Международната енергийна агенция (IEA) в доклад за напредъка този месец.
Дори и с адекватна горивна инфраструктура Toyota все още трябва да построи превозно средство, което може да се конкурира по цена, обхват и експлоатационни разходи с конвенционалните бензинови автомобили и EV.
Тойода отказа да каже кога Toyota може да пусне търговски автомобил с водороден двигател.
„Добре е да имаш много възможности за избор. Ако всичко се превърне в електромобили, значи голяма част от тази индустрия е в Китай“, каза пред Reuters ентусиастът Ейджи Терасаки, който е пътувал до пистата в Окаяма от съседната префектура Кагава, за да наблюдава състезанията.