Трансформация в имотите: Български проптех компании привлякоха $200 млн. финансиране
Успешни български компании в сектора завладяват международните пазари, но в страната все още пазарът на недвижимите имоти работи по стария модел
В днешния бързо развиващ се свят технологията се превърна в незаменим инструмент, движещ иновациите в различни индустрии. Секторът, който традиционно е най-консервативният както в България, така и в чужбина – на недвижимите имоти – претърпява една от най-големите си трансформации. Това се дължи на появата на проптех индустрията (бел. ред. от английската дума за имот „property“ и технологии).
Къде обаче се намира българската проптех индустрия на картата на света и кои са компаниите в сектора, които ще го преобразят в бъдеще? Отговори на тези въпроси дава първия публичен доклад, представящ картината на иновативния сектор у нас, изготвен от Proptech.bg. Данните от доклада бяха представени пред журналисти във вторник.
Около 200 млн. долара – това е размерът на финансирането, което успяват да привлекат българските проптех компании през последните 5 години. Най-успешните от тях към момента се оценяват на над 605 млн. долара.
Технологиите днес преобръщат всичко, дори консервативния свят на недвижимите имоти. Неслучайно българските проптех компании привличат милиони долари финансиране – трансформацията е налице“, казва Георги Павлов, инициатор на доклада и създател на първата българска проптех общност.
От ключово значение за участниците е да се адаптират максимално бързо. „Това ни мотивира да създадем проптех мапинг, който да представи картината на този пазар, да улесни връзката между имоти и технологии, да подпомогне прозрачността и комуникацията между заинтересованите страни“, добавя той.
Какво показват данните
Докладът обхваща стартъпи, създадени през последните 10 години, от които около 55% вече са успешно финансирани. Общо 42% от компаниите развиват дейността си на международния пазар, докато останалите функционират изцяло в България, сочат данните от мапинга. В представените дружества към настоящия момент работят над 1000 души.
Тези стартиращи компании, включени в доклада, общо 45 на брой, се фокусират върху различни области, като платформи за търсене на имоти, инструменти за управление на имоти, отдаване под наем и интелигентни решения за дома.
Развитието на проптех пазара през последните няколко години е лавинообразно. Според статистиката броят на стартъпите в сектора се увеличава повече от два пъти от 2019 г. насам, достигайки 30 компании през 2021 г. и 45 към днешна дата. Придържайки се към последните тенденции и иновации, можем да отключим огромен потенциал и да създадем изключително ефективен и ориентиран към новите нужди на потребителите пазар“, казва Боян Буров, ръководител на акселераторска програма в Pi Labs и съставител на проптех мапинга за 2023 г.
Успешните компании
Пример за успешни компании в сектора са Propry – платформа за управление на сделки с недвижими имоти, благодарение на Web3. Компанията е основана през 2016 г. и е привлякла финансиране в размер на 18.2 млн. долара, а пазарната оценка на платформата е 30 млн. долара, като оперира на територията на САЩ.
Shelly е друга успешна българска компания в сектора на проптех индустрията, която е оценена на 412 млн. долара, като оперира в повече от 60 държави. Основната ѝ дейност е да предоставя умни решения за дома.
Основният проблем на този вид компании е, че в България за момента хората, които са част от пазара на недвижимите имоти, са прекалено консервативни и не са готови за навлизането на новите технологии и преобразяване на сектора.“
Така Георги Павлов отговори на въпрос на Economic.bg, защо тези български компании са успешни извън граница, но секторът тук е много далеч от дигитализацията. Според Павлов България е идеалното място за стартиране на компания и нейното тестване, но истинският успех идва, когато тя излезе извън границите на страната.
Възможности за финансиране на подобни компании има в България по линия на Плана за възстановяване и устойчивост и по различни фондове.