Транспортното министерство е готово с новите мегапоръчки за влакове
Премахнати са спорни условия и са добавени допълнителни изисквания към доставчиците
Министерството на транспорта ревизира условията в поръчките за нов подвижен състав, които бяха обявени от служебния кабинет. Документацията за новите мегатъргове е изпратена в Агенцията за обществени поръчки и в дирекция „Национален фонд" към Министерството на финансите за задължителната процедура по предварителен контрол. Това е последната фаза преди повторното им обявяване, посочват от ресорното ведомство.
Припомняме, че със средства по Плана за възстановяване и устойчивост е предвидено закупуването на 7 двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул състава, 18 електрически маневрени локомотива.
Търговете бяха стартирани от служебната власт, но международни компании ги обжалваха. След като редовният кабинет встъпи в длъжност, транспортният министър Георги Гвоздейков ги прекрати с мотиви за допуснати множество пропуски.
Само преди дни Гвоздейков съобщи, че новите процедури са напълно готови и че ще са видими в Регистъра за обществени поръчки в началото на тази седмица.
Сега от министерството съобщават, че направените изменения ще доведат до икономия на финансов ресурс, заради премахването на допълнителни дейности в поръчките. Разширени са и критериите за допустимост на участниците, за да се даде възможност за участие на по-широк кръг производители и съответно по-голяма конкуренция между тях.
Премахнато е условието за изграждане на ремонтна база за поддръжка, което не попада в изискванията на ПВУ и крие висок риск от забавяне на изпълнението на целия проект. На участниците се предоставя възможността да организират поддръжката по най-ефективния, икономичен и пазарен начин, който те сами ще определят.
Освен доставката на подвижния състав, изпълнителят има ангажимент да осигури и неговата поддръжка за 15-годишен период. Въведена е и допълнителна процедура за проверка на подвижния състав в края на 15-годишната поддръжка, с което производителят ще удостовери, че той е годен за последваща експлоатация.
В новите условия към участниците са заложени изисквания подвижният състав да е в оперативна готовност през 94% или 96% от времето на тримесечие, в зависимост от вида и броя на влаковете. Това изискване регламентира времето за поддръжка от страна на изпълнителя, което не трябва да надвишава предвидените часове. Разписани са също и видовете дейности по поддръжка, както и конкретни срокове за реакция.
Друга новост е заложената формула за индексация на цената на поддръжката, която до момента липсваше в условията. Тя ще се определя според два публично достъпни индекса – за цените на железопътния подвижен състав и размерът на заплатата в областта на транспорта.
Както стана ясно преди месец, поръчката за 18 маневрени локомотива е разделена в 2 обособени позиции – за 9 локомотива за маневри вътре в депа и за 9 локомотива за маневри в частично електрифицирани депа и по коловозите от депата до гарите. За първите 9 локомотива отпада изискването за документи за движение по националната жп мрежа.
Очаква се с тези промени да бъдат спестени приблизително 25 млн. лева само от тази процедура.“
Предвиденият срок за подаване на предложения е 60 дни от обявяването на търговете. След неговото изтичане, по разпореждане на министър Гвоздейков, е създадена организация за оценяване, класиране, избор на изпълнители и сключване на договори до края на 2023 г.
Срокът за изработката и доставка на подвижния състав по четирите поръчки е 33 месеца от подписването на договорите.