Транспортното министерство променя правилата за шофьорските курсове
Ресорният министър Георги Гвоздейков е на мнение, че основният ангажимент за повишаването на пътната безопасност е на хората
Нашето общество не иска да си признае, че основният ангажимент за повишаването на пътната безопасност е на хората, на участниците в движението“, заяви служебният транспортен министър Георги Гвоздейков по време на дискусия в БТА, която е част от кампанията „Карай умно – стигни жив!“ на вестник „24 часа“.
По думите му е крайно време да се спре просто да говорим за пътна безопасност, а да се действа. Според Гвоздейков не може да се обвиняват само институциите, че не си вършат работата и че няма ефективни закони, „защото не е така“. Служебният министър подчерта, че е много важно самосъзнанието на шофьорите да се промени.
Трябва да започнем решаването на проблема още на ниво възпитание на нашите деца – в дома, в училище, в университета. Автомобилите са част от нашето ежедневие и за да постигнем „Визия нула“, която търсим в пътната безопасност, трябва да си признаем грешките“, коментира той.
Министерството готви промени в наредби относно шофьорските курсове. Гвоздейков коментира, че ще бъде облекчена административната тежест на учебните центрове и ще се премине към дигитализация, за да отпаднат учебните картони и дневници, които се водят на хартия.
Ще бъде изградена електронна система, която ще съхранява цялата документация.“
По време на дискусията стана ясно, че промените предвиждат и ограничение на изпитите за кандидат – шофьорите. В момента възможността е неограничена. Промените ще дават възможност за явяване на изпит максимум до 4 пъти за 6 месеца. Ако и четвъртият път е неуспешен, то ще се започва нов курс на обучение.
Не е тайна, че в момента изпитът по управление, не по теория, се купува. Купува се масово. Ще бъдат работни групи, ще бъдат доклади, анализи, обществени обсъждания, всичко е тупане на топката, няма какво да се лъжем“, коментира пък автоинструкторът Красимир Георгиев.
По време на дискусията различни сдружения на родители, които са загубили деца и близки при катастрофи, изразиха мнение, че проблемът не е единствено в курсовете и подготовката, а в слабото законодателство. Тъй като недоволството главно бе насочено към Гвоздейков, зам.-министърът Димитър Недялков побърза да обясни, че някои школи подхождат недобросъвестно и не подсигуряват шофиране в различна среда – на скоростен път, в тъмните часове на денонощието – и така лишават младите водачи от опит в различни условия.
„Аз ли съм виновен за това, г-н Георгиев?“, обърна се тогава Гвоздейков към критикуващия го инструктор.
Единственото, което може да направим е да гарантираме в максимална степен, че всички, които подлежат на обучение, ще получат всички изискуеми елементи на курса. Ние няма как да спрем някой да вземе кола и да я кара бързо, в нетрезво състояние. Опираме до самосъзнанието“, заяви зам.-министър Недялков.
Ресорният министър Гвоздейков посочи, че ще бъдат затегнати и мерките при проверката на техническата изправност на автомобилите. Той обясни, че данните от всеки измервателен уред ще бъдат предавани в реално време в автомобилната администрация, за да може технически неизправни автомобили да не могат да минават преглед. Той стигна дори по-далече, като заяви, че в последно време го питали защо са поскъпнали техническите прегледи, а това, според него, се дължало на по-нисък оборот на пунктовете именно заради по-строгите мерки.
Гвоздейков подкрепя намаляването на максималната скорост по магистралите от 140 на 130 км/ч, като заяви, че той самият никога не кара с позволената максимална. Припомняме, че промените за това бяха внесени от МВР в началото на годината, като в тях са включени възможностите за регламентиране на следенето на средна скорост от тол камерите. По отношение на тази тема Гвоздейков заяви, че
доколкото знам тези камери са изградени с тази идея и могат да мерят скоростта. Необходима е разработка на софтуер, за да може да мерят скорост и тегло на товарните автомобилите.“
Дина Цоневска, главен експерт в АПИ избегна да отговори какво се случва в процеса на сертифициране на камерите и колко ще струва надграждането на системата от „Капш“. Тя единствено коментира, че Агенцията се старае
да изгражда пътища, които са лесно разпознаваеми от шофьорите. Над 90% от ПТП-тата са в следствие на човешка грешка.“
Автошколите в България са около 1000 и по време на дискусията стана ясно, че ресорното ведомство ще мисли за категоризацията им на база успехите на кандидат-шофьорите. Идеята е да останат да оперират само учебни центрове, които са най-ефективни и предлагат най-добро обучение.
Представителите на МВР, които се включиха в дискусията, заявиха, че конфискуването на автомобил на пияни и дрогирани е ефективна мярка за пътната безопасност. До края на годината МВР ще разполага с още 274 уреда за измерване на скоростта. По думите на директора на отдел „Пътна полиция“ към СДВР комисар Николай Крушарски само на територията на София от началото на годината 77 водачи са отказали да се тестват за алкохол, а 171 - за наркотици. На всички водачи, които откажат тестове, се връчват наказателни постановления.