Търговската марка – удобството да имаш закрила
Адвокат Диана Попова насочва вниманието към индустриалната собственост, която е актив в растеж, когато бизнесът е успешен
Интелектуалната собственост е един от най-ценните ви активи. Защитете своя бранд, за да се предпазите от недобросъвестно използване на името и логото си. Регистрирайте своята търговска марка или промишлен дизайн – това съветва адвокат Диана Попова, адвокат със специализация по интелектуална собственост.
От 2019 г. има промяна в закона, която позволява всеки адвокат да представлява интересите на свои клиенти пред Патентното ведомство, но още преди това адв. Попова е натрупала квалификация и компетентност. Според нея авторското право слабо се познава в България, то масово се нарушава, а повечето хора не си търсят авторските права. В своите профили в социалните мрежи адв. Попова дава полезна информация по темата. Въпросите, свързани с авторски права, в нейната практика обикновено се уреждат извънсъдебно. Защитата на нарушени права, свързани с търговските марки, се развива по реда на предвиденото в ГПК бързо производство и в рамките на 3-4 месеца има възможност за получаване на съдебно решение на две инстанции. Какво е добре да знаем за търговските марки:
Ако имате малък бизнес, притежавате голяма компания, прохождате като фрийлансър или дори набирате популярност като инфлуенсър, е важно да регистрирате името, което използвате като търговска марка.
Какво е търговската марка
Съгласно чл. 9 от Закона за марките и географските означения, марката е знак, способен да отличава стоките или услугите на едни търговци от тези на други лица и може да бъде представен в Държавния регистър на марките по начин, който позволява ясно и точно да се определи предметът на закрилата, предоставена с регистрацията. Такива знаци са: думи, включително имена на лица, букви, цифри, рисунки, фигури, холограми, формата на стоката или на нейната опаковка, цветове, звуци или всякакви комбинации от такива знаци. Всичко, което може да ви отличи, може да е ваша търговска марка. За използването на чужда марка се носи и наказателна отговорност, но обикновено уреждането на такива спорове става с граждански дела, исковете по които се съединяват с искове за причинени вреди. По правило марките се регистрират, за да се използват, а не просто някой да монополизира една дума, но има и недобросъвестни заявители.
Кой може да регистрира търговска марка
Всяко физическо или юридическо лице, което предлага стоки или услуги, може да регистрира името, под което ги предлага. Повечето търговци регистрират фирменото наименование и лого. Много инфлуенсъри регистрират личното си име като търговска марка, тъй като чрез него предлагат услуга. Наложените и утвърдени брандове регистрират всяка визия, свързана с продукта им – комбинация от цветове, мелодия, включена в тв реклама, клипът, който се използва, и всичко, което може да свърже конкретния производител с предлаганата стока или услуга.
Ако не сте регистрирали марката
Възможно е ваш конкурент да регистрира използваното от вас лого или име. След регистрацията носителят на правото върху марката може да ви забрани да я използвате. Това означава цялостно ребрандиране на дейността, което е свързано с разходи и със загуба на клиенти. Потребителите може да сметнат, че недобросъвестният притежател на търговската марка предлага вашите стоки или услуги, което да ги насочи към него. Възможно е ваш конкурент, дори без да е регистрирал вашата марка, да започне да я използва. Ако не сте защитили правата си, не разполагате с възможности за правна закрила, което често води до сериозни икономически загуби.
Ползите
Регистрацията на вашето име или лого като търговска марка е въпрос на търговски престиж. Щом получите регистрация на търговската марка, може да се противопоставите на всяко нейно използване от трето лице. Можете да противодействате на друг да регистрира марка, която е сходна на Вашата, както и да използват такива знаци. Регистрацията на марката ни брани не само от имитации, които възпроизвеждат изцяло нашия знак, но и от такива, които го наподобяват. Съдебната практика на българския съд, както и на съда на ЕС, е въвела строги критерии в кои случаи е налице нарушение и кога сходството между марките е наказуемо. Най-общото правило е, че се изхожда от гледната точка на потребителя и възможността му да обвърже имитацията с оригиналния продукт.
Най-чести нарушения
Често се използва марка, сходна на вече регистрирана от друг търговец. Популярен е случаят с имитацията на търговската марка да добре разпознаваема верига таксита в София. Стигна се до порочен кръг от нестихващи дела, след които се появяваха нови и нови имитатори. Напоследък също се наблюдава недобросъвестно регистриране на търговска марка. Когато, например, се забележи, че определен сайт става популярен и трупа големи печалби, но се установи, че домейнът и логото му не са регистрирани, някой прави това от свое име. После той изпраща писмо до собственика на сайта с искане да плати, за да му бъдат прехвърлени правата. И следва заплахата, че ще последва иск домейнът за бъде заличен от регистъра и ще започнат и съдебни дела. В такава ситуация трябва по съдебен ред да се установи, че марката е регистрирана недобросъвестно, след което Патентното ведомство заличава направената регистрация. Но всичко това отнема много време и ресурси и не е толкова лесно.
Кой трябва да си отваря очите
Преди да се премине към регистрация, всяка заявка за търговска марка се публикува в официалния бюлетин на Патентното ведомство, като от датата на регистрация тече 3-месечен срок, в който можете да възразите, ако заявената марка е сходна на регистрираната от вас. В този случай Патентното ведомство ще откаже регистрацията. Когато подадем заявка за марка, никой няма задължение да каже, че има по-ранна марка и поради сходство да следва отказ тя да се регистрира. Органът по регистрацията не е длъжен да прави такава проверка. Този, който ще регистрира търговска марка, трябва да провери дали има по-ранна сходна марка и дали лицето, което я притежава, я ползва под закрила на територията, на която ние ще търсим закрила. Така ще се уверим дали някой би могъл да подаде опозиция срещу нашата заявка. В моята практика винаги правя такава проверка и ако се налага, давам насоки на клиентите как да я модифицират.
Проучването
Реално всеки може да регистрира марката си, без да направи такова проучване. Отговорност на всеки, който регистрира марката, е да проверява дали има нарушения на правата, произтичащи от неговата марка. Затова е добре периодично да се правят проверки дали има подадени заявки за марки, сходни на нашата. И тогава да реагираме по законовия ред – чрез подаване на опозиция или чрез искане за заличаване на сходната марка. На моите клиенти предлагам услугата по мониторинг на тяхната търговска марка и два пъти в месеца проследявам в базите данни дали няма подадена заявка за марка, която е сходна. Тримесечен е срокът след нейната публикация, след него тя се регистрира, ако няма опозиция. Ако бъде подадена за регистрация марка, която вече съществува, но никой не реагира срещу това, тя се регистрира и двете марки ще съществуват паралелно. В петгодишен срок от получаването на втората регистрация може да се поиска заличаване на марката, но тогава е по-сложно, отколкото преди регистрацията. Малките компании възлагат на свои служители или на адвокат със специализация в областта на търговските марки да извършва такова проследяване. Големите корпорации имат цели отдели, които следят за закрилата на техните търговски марки.
На каква територия да регистрираме марката
Ако произвеждаме специфичен продукт, предназначен единствено за вътрешния пазар, няма смисъл марката да се регистрира в други региони. Когато се прави износ на територията на ЕС, марката може да бъде защитена като европейска марка пред Европейската служба по интелектуална собственост в Аликанте. Този акт ни дава защита на територията на целия Европейски съюз. Ако искате да я регистриране в САЩ, например, е добре да се свържете с местен представител, който да я регистрира пред съответното ведомство по национален ред. Може да се направи международна регистрация по реда на Мадридската спогодба, така може да се регистрира марка във всяка държава по света. Това обаче е свързано с големи разноски. Наистина няма смисъл марката да се регистрира в държави, в които тя няма да бъде използвана. Ако компанията е голяма и се е наложила на няколко континента, тя задължително трябва да се регистрира за всяка територия, на която държи да има закрила. Така ще може да се реагира срещу нарушения, иначе няма да може да разчита на надеждна защита нито по административен, нито по съдебен ред.
Скъпо ли е
Регистрацията на марка не изисква чак толкова голям финансов ресурс, но това е инвестиция. Марката е актив, който при успешен бизнес расте. Базовата такса на Патентното ведомство за регистрация на марка за територията на България е 520 лв. В последните 3 г. дори има възможност да се ползва европейско финансиране в областта на интелектуалната собственост, като за малки и средни предприятия се възстановяват 75% от таксата за национална заявка. За европейска марка таксата е 850 евро и от нея се възстановяват също 75%. Закрилата е за 10 г. и тя може да се подновява неограничен брой пъти.
Как да изберем представител
Важно е да изберете адвокат, фокусиран върху интелектуалната собственост. Материята е специфична и доброто ѝ познаване е от значение. Най-често успешният избор става с добра препоръка от доволни клиенти. Доброто име се отстоява от всеки професионалист с всеки конкретен казус, който му е поверен. Моята препоръка е: Търсете професионалист, когато започвате бизнеса и налагате търговска марка, а не когато вече е възникнал проблем. Когато проблемите ескалират, те по-трудно се решават. При търговските марки също е добре всичко да се прави навреме.
Снимка - Личен архив
Адвокат Диана Попова е член на Софийската адвокатска колегия с правоспособност да представлява пред Патентно ведомство на Република България, пред Европейската служба за интелектуална собственост - EUIPO и пред Световната организация за интелектуална собственост - WIPO. Тя предлага цялостно правно обслужване за защита на всеки бранд - регистрация на търговска марка или промишлен дизайн, мониторинг за потенциални нарушения, представителство в производства по установяване на нарушения, налагане на санкции и претендиране на обезщетения – както по административен, така и по съдебен ред. Преди 12 години избира да се специализира в областта на интелектуалната собственост – включва индустриалната собственост и авторското право. Индустриалната собственост е свързана с търговските марки, промишления дизайн, патентите, полезните модели.