Уиски индустрията в САЩ „кърви“ от тарифите на ЕС
Политиката на Доналд Тръмп предизвика ответни удари от много страни
~ 3 мин.
Когато европейските тарифи върху американското уиски влязоха в сила през юни 2018 г., занаятчийската дестилерия Mountain Laurel Spirits LLC загуби 10% от продажбите си за една нощ, тъй като европейският й дистрибутор просто спря да купува нейното титулувано Hat Pennsylvania Rye Whiskey.
В отговор на наложените тарифи от президента на САЩ Доналд Тръмп много чуждестранни правителства избраха да отвърнат на удара, като се фокусират именно въху американските дестиларни, произвеждащи бърбън и усики. Сега опасенията са, че новите санкции на Вашингтон може да доведат до още по-високи мита за техните продукти в Европа.
Този бизнес беше изключително печеливш, казва собственикът на Mountain Laurel Херман Михалич пред Reuters. Американските износители на уиски се надпреварват да възстановят загубените продажби, след като доставките за Европа паднаха с 21% между юни 2018 г. и 2019 г., сочат данните на американскаta индустриална група Distilated Spirits Council.
През 12-те месеца преди влизането в сила на тарифите САЩ са изнесли ръжено уиски и бърбън за 757 милиона долара. След това, от юли 2018 г. до юни 2019 г. стойността на износа се равнява на 597 млн. долара.
През 2018 г. американската уиски индустрия е генерирала общо 3.6 млрд. долара приходи и износът представлява значителен дял от нейните продажби като цяло. Според изчисленията на Съвета за дестилирани спиртни напитки, 63% от износа на уиски в САЩ е ударен от тарифи в Европейския съюз, Китай, Турция, Канада и Мексико. Понастоящем ЕС облага този тип стока с 25-процентни мита.
Една от тревогите е, че секторът за напитки, алкохол и хотелиерство може да загуби между 11 200 и 78 600 работни места, ако конфликтът между ЕС и САЩ се задълбочи. В момента в бранша са заети 2.4 млн. американци.
Краят на уиски бума
Тарифната война сложи край на бума на американското уиски, въпреки скока на глобалното търсене на традиционно приготвени спиртни напитки и коктейли. Асоциацията на дестилаторите в Кентъки заяви, че производството на кентъки бърбън, популярен сорт американско уиски, през 2018 г. достига най-високото си ниво – 1.7 милиона барела – от 1972 г. насам.
Тази година обаче нещата вече са придобили други очертания. Членове на Съвета за дестилирани спиртни напитки, включително износители от 45 щата, са спрели плановете за наемане и разширяване, тъй като виждат, че маржовете ще пострадат заради тарифите.
Един от тях е Скот Харис от Catoctin Creek Distilling Co във Вирджиния, който има хиляди незапълнени бутилки с ръжено уиски – защото очакваното по-рано европейско търсене така и не се е осъществило заради таксите в ЕС. Причината е, че тарифите са тласнали твърде високо цените за повечето европейски потребители.
Надеждите на компанията са били, че Европа ще поеме поне една десета от продажбите. Затова и е бил закупен голям инвентар от бутилки с европейски размери. Сега с 700 мл. Стъкла не може да се направи нищо, казва Харис, който посочва, че в САЩ има задължителен стандарт бутилките да са 750 мл.
Уви, днес европейските продажби на Catoctin Creek са близо до нула, а малкото, което котира, е на значителна загуба, тъй като фирмата не иска да прехвърли цената на тарифите върху чувствителния към цените европейски клиент.
Преди налагането на тарифите шотландски и ирландски марки уиски са се стрували скъпи на европейците. Тогава най-силно е личала жаждата за американски сортове. Митата обаче обръщат картината наопаки и сега дистрибуторите от Стария континент са загубили интерес към отвъдокеанските предложения.
Разочарованието от ситуацията на европейския пазар провокира някои играчи да търсят нови хоризонти в САЩ. Това обаче се оказва трудно задача заради изискванията във всеки от 50-те щата да има лицензиран търговец на едро. Малко са тези, които работят в няколко щата и заради това договорите често трябва да се съставят по десетки различни начини.
Що се отнася до външни пазари извън Европа, те също са труди за пробиване и често не си струва огромната инвестиция за по-малките дестилатори.
Адаптация е нужна и за големите играчи. Компанията, произвеждаща популярното Jack Daniels Tennessee, например е загубила 125 млн. долара вследствие на европейски тарифи. През главният изпълнителен директор на гиганта Лоусън Уайтинг заяви, че компанията приема удара „доста лично“, тъй като произвежда 60% от цялото американско уиски.