В името на био растежа: „Смарт Органик“ скочи на основния пазар на БФБ
Компанията търси около 20 млн. лв. за разширяване на производствения си капацитет
Най-големият български производител на био храни и десерти „Смарт Органик“ е първата компания на Българската фондова борса, която успешно скача от пазара за растеж beam на основния пазар.
Основаното от Яни Драгов дружество е второто, което се листва на сегмента Standard на българския капиталов пазар от началото на годината след производителя на метални опаковки „Булметал“.
Компанията ще увеличи капитала си, като предложи до 1 031 000 броя нови, обикновени, поименни, безналични акции с номинал от 1 лев и емисионна стойност 19 лева всяка. Дружеството търси от инвеститорите близо 20 млн. лв. Книжата на компанията започват да се търгуват на основния пазар от днес, 23 май.
Това е първият представител от сектора на био храните на българския капиталов пазар. „Смарт Органик“ стана част от пазара beam в края на 2021 г., още докато сегментът за по-малките компании, търсещи алтернативно финансиране за проектите си, прохождаше. В своето IPO тогава компанията набра близо 5.9 млн. лв. при почти два пъти презаписване на емисията.
В последната година акциите ѝ поскъпнаха с над 58%, а пазарната капитализация достига почти 205.2 млн. лв.
Със скока си от малкия на големия пазарен сегмент на Българската фондова борса „Смарт Органик“ цели да набере капитал, с който да разшири производствените си мощности, докато продължава да расте. Компанията посоча, че сегашните производствени мощности са недостатъчни да посрещнат работата ѝ.
Допълнителните средства ще се използва за завършването на новата фабрика на компанията край София – в „Божурище“. Очакванията ѝ са новият завод да влезе в експлоатация от средата на 2024 г., като според компанията процесите се движат според изготвения план-график. Производствените съоръжения са планирани и изпълнени, така че да извършват енергийно ефективен производствен процес, щадящ околната среда.
Предвиждат се още нови производствени мощности в бъдеще, за да се увеличи капацитета.
При наличието на подходяща възможност, средствата може да се използват и за придобиване на съществуващи местни и международни дружества, опериращи в сектора на производство на био храни и напитки“, посочва компанията.
В последните години „Смарт Органик“ придоби няколко конкуренти както в България, така и в чужбина.
В своя проспект към излизането си на основния сегмент на БФБ компанията описва пазара на био храни като силно конкурентен, на който множество марки и продукти се състезават за ограничени продажби на дребно и едро към клиенти и потребители, включително супермаркети, търговци на едро, ресторанти и хотели.
„Смарт органик“ произвежда, дистрибутира и пакетира био храни в България и чужбина, като произвежда свои собствени брандове, най-известните от които са Roo’bar, Dragon Superfoods, Bett’r и др. Компанията използва промишления си капацитет и за производство на частни марки за свои клиенти. Един от основните клиенти на компанията пък е немската верига Lidl, която допринася за около 10% от приходите на българския производител. „Смарт органик“ е и дистрибутор и ексклузивен представител на водещи марки био храни от страната и чужбина. Групата разполага и със собствена верига био магазини в България.