В последните си дни кабинетът даде 187 млн. лв. за вагони и жп проекти
Подсигуряват се 32 млн. лв. за вагоните втора ръка от немските железници, както и 154.6 млн. лв. за модернизацията на две жп линии
За да не спират дейностите по два важни железопътни проекта, правителството гласува заем за Националната компания „Железопътна компания“ в размер на 154.6 млн. лв. С друго свое решение Министерският съвет отпуска и близо 32 млн. лв. за покупката на вагоните втора ръка от Deutsche bahn. Така на едно от последните си заседания кабинетът в оставка отпусна общо около 187 млн. лв. за железопътен транспорт.
От пресцентъра на Министерство на транспорта уточниха, че не е нужна нотификация от Европейската комисия за средствата, които са отпуснати.
За вагоните
След като миналата седмица официално бе подписан договорът между „БДЖ – Пътнически превози“ и Deutsche bahn, днес правителството осигури необходимите средства за закупуването на 76-те вагони втора ръка. Парите са за сметка на капиталовите разходи по централния бюджет за 2024 г.
Преди заседанието на кабинета премиерът Николай Денков заяви, че промяната ще се усети съвсем скоро от всички пътници. С новия подвижен състав ще се осигури ефективното изпълнение на графика за движение на влаковете и ще се минимизират закъсненията, породени от недостиг на влакове.
Припомняме, че първите 19 вагона идват в средата на април, а до началото на лятото всички ще бъдат включени в състава на БДЖ.
Жп проектите
НКЖИ ще получи безлихвен заем в размер на над 154.6 млн. лв. без ДДС, за да продължат строителните дейности по проектите за модернизация на жп участък Волуяк - Драгоман, фаза 2, както и Елин Пелин - Костенец, фаза 2. Парите се отпускат за срок до 31 декември тази година.
Изпълнението на двата проекта започна с финансиране от ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 и предстои дейностите, които не са изпълнени в периода на допустимост на разходите по оперативната програма да бъдат фазирани в Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г.
До приключването на процедурите по фазиране на двата проекта се налага финансирането на строителните дейности, надзора, отчужденията и археологията да се осигурят от Държавния бюджет, като средствата ще бъдат възстановени след включването на проектите в ПТС 2021-2027 г.
Не е ясно какво точно бави включването на проектите в новата оперативна програма. Припомняме, че двата проекта намериха място и в бюджета за 2024 г. Така над 195 млн. лв. бяха предвидени за жп участъка Елин Пелин – Костенец, фаза 2, който е част от направлението София – Пловдив. За жп участъка Волуяк – Драгоман бяха планирани над 89 млн. лв. Той е част от жп линията София – Драгоман – сръбска граница.
Отпускането на заема цели да няма прекъсване в строителството по двата ключови проекта, се посочва в правителственото прессъобщение.
*Материалът е обновен след получена информация от Министерство на транспорта.