Властта обеща мегапоръчките в пътния и жп сектори да тръгнат до дни
Процедурите бяха прекратени от редовния кабинет, който обвинява служебния в допуснати грешки
Регионалното и транспортно министерства имат готовност да обявят поръчки за милиарди, свързани с пътната поддръжка и с осигуряването на нови влакове и локомотиви. Това стана ясно по време на правителствена пресконференция, на която присъстваха и ресорните министри Андрей Цеков и Георги Гвоздейков.
Текущ ремонт и поддръжка
Поръчките за текущ ремонт и поддръжка ще бъдат обявени в петък, съобщи регионалният министър Андрей Цеков. Основният критерий за състезателност ще бъде най-ниската цена. Това според него е единственото решение търговете да се възлагат максимално прозрачно.
Промяната всъщност бе обявена още преди дни от Цеков, като тогава той не посочи каква ще е стойността на процедурите.
Въпросните търгове за поддръжка на пътища не успяват да бъдат завършени докрай с избор на изпълнители от почти две години. Всяко правителство, което идва, по традиция спира обявените от предишната власт процедури и започва нови. Именно заради това в момента пътищата се поддържат по договори за аварийни ремонти.
Последният служебен кабинет бе обявил търгове за 3.6 млрд. лв. без ДДС. Малко преди встъпването на редовния кабинет, Агенция „Пътна инфраструктура“ скорострелно се опита да реализира процедурите и успя, но само за някои области.
Веднага след това търговете бяха прекратени, освен един за област Велико Търново, влязъл в сила преди 6 юни 2023 г. Той бе спечелен от фирмата „Пътни строежи – Велико Търново“, в която доскоро дял е имал собственикът на „Хидрострой“ Велико Желев. Процедурата не бе прекратена, въпреки че по онова време все още нямаше подписан договор.
Впоследствие одит показа, че при прекратените търгове са налице ограничителни критерии и изисквания, чрез които се създават предпоставки за незаконосъобразно, непрозрачно и неефективно разходване на публични средства.
Новите влакове и локомотиви
Търговете за новите влакове и локомотиви, финансирани със средства от Плана за възстановяване и устойчивост, вече са стартирани и са подадени в Агенцията за обществени поръчки, обяви транспортният министър Георги Гвоздейков.
Най-вероятно ще са видими в началото на седмицата.“
Министърът допълни, че правителството има визия за модернизация на жп транспорта и че „ще вземем мерки да направим каквото е необходимо, за да подменим подвижния състав в максимално кратки срокове.“
Въпросните поръчки имат подобна съдба като тези в пътния сектор. По ПВУ са планирани инвестиции за закупуването на 7 двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул състава, 18 електрически маневрени локомотива, както и доставка на бордово оборудване за 108 електрически локомотива и мотрисни влака.
По график процедурите трябваше да бъдат обявени още от редовния кабинет „Петков“, като тогавашният транспортен министър Николай Събев все обещаваше, че това ще стане в „кратки срокове“. Това обаче не се случи и задачата се падна на служебния кабинет.
Въпреки че бяха стартирани със огромно закъснение заради преговори с Европейската комисия, заложените техническите параметри не се харесаха на международните компании и те ги обжалваха. След като редовният кабинет встъпи в длъжност, министър Гвоздейков ги прекрати с мотиви за допуснати множество пропуски.
В управленската програма е заложен срок до декември тази година да има избрани изпълнители и сключени договори. До края на 2024 г. пък ще стане ясно дали „БДЖ-Пътнически превози“ ще успее да се сдобие с тях, или друг оператор след отварянето на пазара.