Властта търси начин да свърже магистрала „Европа“ с ГКПП „Калотина“
Ако пропускът в проекта не се коригира, целият трафик от Сърбия ще минава през двулентов път
Регионалният министър Иван Шишков ще направи всичко възможно последният участък от магистрала „Европа“ да достигне сръбската граница. За липсващите около 150 метра в трасето на участъка от ГКПП „Калотина“ до Драгоман се разбра преди месеци, но все още не е ясно как и защо този малък участък не е бил заложен в проекта на аутобана.
Проблемът създава реална опасност при влизане в България от Сърбия движението да се осъществява по двулентов път. Министърът отново напомни, че при магистрала „Европа“ има много проблеми и малко строителство.
Ще бъде решен този проблем и мога да ви уверя, че ще направим така, че пунктът да се свърже с магистралата, а не с двулентов път“, обеща Шишков.
Той и вътрешният министър Иван Демерджиев направиха инспекция на строителството.
По думите на Шишков в момента тече процедура за одобряване на разширяването на платното. Трябва да бъде одобрен и Подробен устройствен план (ПУП) от община Драгоман. Регионалният министър обясни, че ще бъде издадено допълнение към разрешението за строеж, което ще позволи свързването на аутобана с пункта. Той очаква строителят да внесе за одобрение проект в рамките на „месец, месец и нещо.“
Пунктът ще се свърже с магистралата съвсем скоро.“
Шишков напомни, че очаква до Нова година трасето да бъде пуснато на биндер, тъй като климатичните условия няма да позволяват поставянето на последния слой асфалт.
Припомняме, че завършването на участъка се бави от януари тази година, въпреки че строителството му започна още през 2019 г. Крайният срок бе удължаван веднъж до средата на годината, а наскоро стана ясно, че ще бъде завършен до края на 2022 г. Пускането му на биндер обаче предполага отлагане на крайния срок още повече и най-вероятно цялостно ще бъде завършен през 2023 г.
Изпълнитeл e cтpoитeлнo oбeдинeниe, нaчeлo c „Щpaбaг“. Cтoйнocттa нa инвecтициятa e oĸoлo 165 млн. лв. При управлението на Гроздан Караджов изпълнителят бе санкциониран и заради лошата организация на движение в участъка.
Щетите са доста големи и като проектиране, и като забавяне. Каквото е възможно в рамките на закона и на безопасността на движението, ще бъде коригирано“, заяви Шишков.
По отношение на другия участък от магистрала „Европа“ – между София и Сливница – министърът коментира, че строителството му ще се забави. Той напомни, че вече има одобрен ПУП. Предстоят отчуждавания.
Той ще се забави, защото трябва да се строи законно, след като влезе в сила разрешението за строеж. Това според мен няма да стане по-рано от следващите три-четири месеци“, заяви министърът.
Припомняме, че през януари тази година Агенция „Пътна инфраструктура“ избра изпълнител на лота – ДЗЗД „Европа – 2022“, в което влизат „ГБС-Инфраструктурно строителство“, „Главболгарстрой Интернешънал“ и „Обонато Билд“. Стойността на дейностите по 16.5-километровата отсечка е почти 222.5 млн. лв. без ДДС. Срокът за изпълнение е 660 календарни дни. Oбeĸтът ce финaнcиpa пo Oпepaтивнa пpoгpaмa „Tpaнcпopт и тpaнcпopтнa инфpacтpyĸтypa“ 2014 – 2020 г. Преди дни кабинетът се разбърза да спаси парите за аутобана.
Паркинг за тирове и ремонт на ГКПП „Калотина“
Двамата министри търсят място за обособяване на паркинги на тировете. Шишков обяви, че вече са набелязани две места, „макар и не големи.“ Обсъжда се и трето място, като се предвиждат уширения за изграждането на паркингите.
Това е нещо, което липсваше на проекта, а знаем колко е необходимо да има места за паркиране на тези тежкотоварни камиони. Касае се за магистрала, автомобилите се движат с голяма скорост и няма как да се изсипят на пункта“, коментира Демерджиев.
По думите му вече има набелязани стъпки за решаване на този въпрос, така че да се намерят паркоместа, „които изцяло да задоволят нуждите на пункта и да не се стига до паркиране на пътното платно.“
Демерджиев коментира, че строителството на втория етап на пункта вече е започнало. Целта е, след като завърши магистралата, тя да се свърже с пункта с много по-голям капацитет. Трасетата на пункта се увеличават до 28. Срокът за изпълнение на проекта е 180 дни, а ремонтните дейности ще се извършват поетапно, за да не се засяга трафика.
Имаме основания да смятаме, че идното лято ще го посрещнем в друг вид, много по-функционален“, коментира Демерджиев.
Той допълни, че се работи и по отношение на всички други пунктове в страната – от „Капитан Андреево“ до „Кулата“, пунктовете при Русе и Видин – така че да се увеличи пропускливостта им, но и да придобият вид, „от които да не се срамуваме всички ние.“