Volkswagen ще строи гигафабрики, за да изпревари Tesla
Автомобилният производител номер 2 в света прави сериозна заявка за построяването на 6 фабрики в Европа до 2030 г.
Volkswagen планира да построи половин дузина заводи за батерийни клетки за електрически превозни средства в Европа и планира да разшири инфраструктурата за зареждане на е-коли в световен мащаб. По този начин компанията се надява да успее да изпревари Tesla и да ускори по-бързото преминаване към автомобили на батерии, пише Reuters.
Производител номер 2 в света заяви в понеделник, че иска да има шест фабрики за батерии в Европа до 2030 г., които ще изгради самостоятелно или с партньори.
„Нашата трансформация ще бъде бърза, ще бъде безпрецедентна“, заявява главният изпълнителен директор Херберт Дийс пред Volkswagen’s Power Day, в който участваха и изпълнителните директори на BP, Enel и Iberdrola.
"Електрическата мобилност се превърна в основен бизнес за нас“, добавя той.
Volkswagen, чиито акции поскъпнаха с 3.8%, не посочи конкретно колко ще струва този амбициозен план. През декември от компанията заявиха, че планират да похарчат 35 млрд. евро за електрическа мобилност до 2025 г. Групата беше изостанала в електрификацията, докато не призна през 2015 г., че е манипулирала тестовете за дизеловите емисии в САЩ, а също така трябваше да се справи с новите китайски квоти за електрически превозни средства. Сега има една от най-амбициозните програми в бранша.
От Volkswagen правят заявка, че европейските фабрики ще имат общ производствен капацитет до 240 гигаватчаса (GWh) годишно, добавяйки, че първите 40 GWh ще идват от шведския производител на батерии Northvolt, като дейността там ще започне през 2023 г.
Πъpвитe двa зaвoдa щe бъдaт paзпoлoжeни в ceвepoизтoчнa Швeция и в Долна Саксония, Гepмaния. Те ще бъдат последвани от заводи в Испания, Франция или Португалия през 2026 г. и обект в Полша, Словакия или Чехия до 2027 г. До десет години ще бъдат създадени още два завода. Докато първите две фабрики вече са отразени във финансовото планиране на Volkswagen, в момента групата води „задълбочени дискусии“ за това как следващите производства ще бъдат заложени във финансовите цели, казва членът на Борда на директорите Томас Шмал.
Volkswagen работи и върху значително разширяване на инфраструктурата за зареждане на електромобили, липсата на която все още се разглежда като голяма бариера пред масовото приемане на автомобили на батерии.
Чрез съществуващите усилия и партньорства с нефтената компания BP, както и с най-добрите европейски комунални услуги Enel и Iberdrola, Volkswagen се стреми да управлява около 18 000 обществени пункта за бързо зареждане в Европа до 2025 г. Това представлява петкратно разширяване на съществуващата мрежа за бързо зареждане, заявяват от Volkswagen и добавят, че ще инвестират 400 млн. евро в инициативата.
В Северна Америка Volkswagen цели да има 3500 точки за бързо зареждане до края на 2021 г. чрез своя блок Electrify America, докато в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, групата цели 17 000 такива точки до 2025 г. В азиатската държава, където миналата година Volkswagen придоби 26.5% от производителя на батерии Guoxuan High-tech Co Ltd, сега целта на производителя на автомобили е да продава над 2 млн. електрически коли годишно до края на десетилетието.
Германската група щe ce cъcpeдoтoчи и въpxy paзpaбoтвaнeтo нoв yнифициpaн пpизмaтичeн ĸлeтъчeн дизaйн oт 2023 г., което ще подпомогне намаляване на разходите, породено от по-високото ниво на вътрешно производство на клетки и би могло да повлияе на настоящите доставчици. Акциите на южнокорейските производители на батерии, включително LG Chem, чието подразделение LG Energy Solution произвежда батерии за Volkswagen и SK Innovation, паднаха съответно с 5.8 и 5.3% във вторник след новината.
Πpoизвoдитeлитe нa eлeĸтpичecĸи пpeвoзни cpeдcтвa, вĸлючитeлнo Теѕlа, в мoмeнтa изпoлзвaт цилиндpични бaтepийни клетки и ca cpaвнитeлнo eвтини и лecни зa пpoизвoдcтвo. Призматичните клетки, които приличат на тънка книга с твърди корици, се помещават в правоъгълна метална кутия и са по-скъпи.
„Средно ще намалим цената на батерийните системи до под 100 евро за киловатчас“, казва Шмал. „Това най-накрая ще направи електрическата мобилност достъпна и доминираща технология за задвижване.“
Цената на батерийните клетки, използвани за електрически превозни средства, е спаднала средно до 110 долара за киловатчас, заяви през декември Benchmark Mineral Intelligence.