Училищата сами ще решават кога да минават на едносменен режим
Предишната идея бе до три години всички да преминат в една смяна на обучение
~ 3 мин.
Министерството на образованието и науката (МОН) предвижда да отпадне фиксираният срок до 2020-2021 г. за преминаване изцяло на едносменен режим във всички училища. Това се налага поради различите проблеми около създаване на нужните условия. Всеки директор на училището ще трябва да разработи план и заедно с общината да определят кога полудневната организация на учебния ден ще започне да се осъществява преди обяд.
До 15 декември 2018 година всяка община представя на министъра на образованието и науката за утвърждаване плановете. Заложен е и специален ред за съгласуване с финансиращия орган – общината, и с началника на РУО, когато броят на местата за I клас в проекта на училищния план-прием е по-голям от броя на децата от прилежащия район за обхват на училището. Директорът съгласува възможността за осигуряване на целодневна организация за всички ученици, наличната материално-техническа база и обезпечаването на едносменен режим. Той е длъжен да се съобрази със становището на началника на РУО при утвърждаването на броя на паралелките за I клас. Това изискване се въвежда, за да се осигурят условия за качествено образование.
Да отпадане изискването при кандидатстване за прием в V или в VIII клас да се представят копия на документи, като свидетелството за основно образование и др.. Тази информация ще се обменя служебно между институциите, предвижда проект за промяна в Наредба №10 за организацията на дейностите в училищното образование. Това облекчение ще важи и при преместване на ученик от едно училище в друго. Родителят ще подава само заявление в училището, в което желае да бъде записан ученикът. Директорите на двете училища ще се информират взаимно по служебен път, като документите – удостоверение за преместване и др. ще се изпращат служебно. Родителят ще бъде информиран в края на процедурата без да се налага да посредничи в комуникацията между двамата директори.
За преодоляване на неудобството за родителите, децата, чиито братя и сестри до 12 години вече са ученици в дадено училище, ще се разпределят в първа група независимо от адреса, на който са регистрирани. Предлага се също успешно завършилите в чужбина клас, съответстващ на IV или на VII клас в България, в годината на кандидатстване да могат да се приемат по държавния план-прием. С промяна в Наредба №11 за оценяването се премахва и изискването за съхранение на класните и на контролните работи от учителя и предвижда предоставянето им на ученика с цел обратна връзка към родителите.
Регламентират се и продължителността и времето за организиране на туристическите пътувания като детски лагери, екскурзионно летуване, походи, училища сред природата, ски ваканции и други екскурзии. Те ще могат да се организират от училището по време на ваканциите и почивните дни, а през учебно време – за не повече от 3 учебни дни, за да не се отразява на качеството на обучението.
Часове по електронно управление и медийна грамотност, както и по безопасност и движение по пътищата включва проект за изменение на Наредба № 13 за гражданското, здравното, екологичното и интеркултурното образование. Електронно управление и медийна грамотност ще се учат от четвърти до седми клас, както и от девети до единадесети клас. В обучението по гражданско образование в област на компетентност „Права на човека“ се добавят нови резултати, свързани с корупцията, дискриминацията и неравноправието. Часове по пътна безопасност ще има през целия курс на обучение, включително и в детските градини. За най-малките се планира провеждане на занимания с минимален годишен брой – по 5 за първа и втора група, 6 – в трета група и 7 – в четвърта. Тези часове се въвеждат след множество срещи с представители на различни институции и неправителствени организации, с които е коментирано, че културата на движение по пътищата се създава в най-ранна възраст.