Възраждането на летище Русе се отлага за края на годината
Първоначалният срок за възобновяване работата на аеропорта край с. Щръклево бе април
Гръмките обещания на управляващите и заявките им за ударно развитие на транспорта и инфраструктурата в страната изглежда търпят трансформация. След като бързо стана ясно, че в рамките на мандата на правителството няма да могат да бъдат построени 3-4 моста над р. Дунав и 3 тунела под Стара планина, сега се отлага и друг срок – този за Летище Русе. Ресорният министър Николай Събев бе обещал то да започне да функционира от април 2022 г., но днес се разбра, че това ще се случи чак към края на годината.
Заедно с Община Русе работим за бързо възобновяване работата на летището в града, като се очаква това да стане до края на тази година, заяви зам.-транспортният министър Владимир Върбанов по време на кръгла маса, посветена на енергийната ефективност в транспорта.
Вече са отпуснати 2.6 млн. лв. и те са намират по сметките на общината. Предстои обследване на пистата, избиране на наземен и летищен оператор, както и назначаване на персонал, отговарящ на всички изисквания при обслужването на летището.
Проект на две правителства
Всъщност, по възстановяването на летището край с. Щръклево работиха две правителства – служебното на Стефан Янев и настоящето на Кирил Петков.
В средата на 2021 г. българският авиопревозвач GullivAir заяви, че има намерение да го експлоатира за вътрешни полети Русе – София. Анкета на община Русе показа, че гражданите и бизнесът биха се възползвали от подобна услуга, за да стигат в рамките на 45 мин. до София.
Бившият служебен министър на икономиката Даниела Везиева първа обяви, че летището може да заработи от април 2022 г. През октомври миналата година тя обеща да задвижи инвестиционните разходи по проекта до края на 2021 г.
След провелите се парламентарните избори и след като Николай Събев зае поста на транспортен министър, той също многократно в интервюта заявяваше, че летището ще заработи от април. Събев дори похвали свършеното от Везиева и заяви, че дейностите по проекта са завършени на 99%.
Припомняме, че преди дни Везиева бе назначена за член на Съвета на директорите в „Холдинг БДЖ“.
При едно от първите си посещения Русе транспортният министър, заедно със собственика на авиокомпанията Янко Иванов, както и шефа на „Гражданска въздухоплавателна администрация“ Христо Щерионов участваха в дискусия и всички единодушно заявиха, че е напълно реалистично летището да заработи още през април. Тогава Събев каза, че ще поиска от финансовия министър Асен Василев да бъдат отпуснати 2.6 млн. лв. за модернизацията на аеропорта, тъй като общината няма как да си позволи сумата.
Така едно от първите решения на кабинета бе именно да отпусне средствата. С тях трябваше да се възстанови инфpacтpyĸтypaтa нa лeтищeтo – зa нoвa пepимeтpoвa oгpaдa, peмoнт нa пиcтaтa зa излитaнe и ĸaцaнe, тaĸcи зa лицeнзиpaнe, лeтищнa мeтeopoлoгичнa cтaнция, зaĸyпyвaнe нa cиcтeмитe зa aвиaциoннa cигypнocт и oбyчeниe нa пepcoнaлa зa paбoтa c тяx.
Междувременно Събев имаше и още по-смели планове за бъдещето на летището. Със стартирането на вътрешните полети Русе – София трябваше да заработи и пилотен проект за мултимодален билет, с който да се пътува от Силистра до Ню Йорк. Идеята бе съвсем реална, защото българската GullivAir има разрешение да извършва директни полети до САЩ и Канада, а преди дни възобнови полетите по линията София – Скопие.
Със забавянето на модернизацията на летището в Русе обаче изглежда, че тази идея няма да стане реалност скоро.
30 хил. електромобила до 2026 г.
Близо 30 хил. трябва да достигне броят на регистрираните електромобили в България до 2026 година. Това заяви в Русе зам.-министърът на транспорта Владимир Върбанов по време на кръгла маса, посветена на енергийната ефективност в транспорта и перспективите за използване на нисковъглеродна енергия в Дунавския регион. Той посочи, че към момента регистрираните електрически автомобили са по-малко от 10 хил.
За да се увеличи търсенето на такъв тип превозни средства се обмислят различни преференции за собствениците, като намаляване на данъците и въвеждане на стимулиращи такси. Така ще постигнем добро ниво на декарбонизация в България и намаляване на вредните емисии", каза Върбанов.
Заместник-министърът напомни, че до края на юни се предвижда пускането на ферибота между Русе и Гюргево. Предприемат се всички действия за възстановяването на Ро-Ро терминала в Русе, като това ще облекчи автомобилния трафик. Предстои и решение за отваряне на ГКПП от румънска страна. Работи се активно и по проекта за изграждането на втори мост над река Дунав при Русе.