Япония създава регулатор специално за технологични гиганти
Общественото доверие в големите технологични компании намалява
~ 2 мин.
Японското правителство планира да създаде нов регулатор, който да контролира гоелмите технологични компании като Facebook и Google на фона на нарастващата загриженост около монополните практики и обработката на лични данни, предава Reuters.
Новият орган ще следи за нарушения в областта на конкуренцията, защитата на лични данни, ще прави антитръстови препоръки и ще преценява дали потенциалните сливания и придобивания биха довели до монопол. Правителството се надява да финализира плановете за новия регулатор до лятото, но все още не е сигурно кога той ще стане напълно оперативен.
Ходът на Япония е част от глобалната тенденция към затягане на антитръстовите правила за големите технологични компании. Критиците твърдят, че на гигантите им е било позволено да установят доминация в търсенето, социалните медии и електронната търговия.
На среща в сряда пред министрите от кабинета бяха представени доказателства за повишилото се влияние на Facebook, Google, Amazon.com, китайският гигант за електронна търговия Alibaba и най-популярната китайска търсачка Baidu.
Растежът на цифровата икономика има някои предимства, като например по-лесното достигане до нови клиенти и генериране на печалби при по-ниски разходи, сочат данните на анализаторите. От тях обаче става ясно още, че някои от големите технологични компании могат да злоупотребяват с влиянието си при търсения, определяне на такси, промяна на условия за полазване и пр.
Показателно за негативните настроения срещу технологичните играчи са и затягащите се мерки в другите стани. Регулаторът в Индия например разглежда съмненията за злоупотреба на Google чрез мобилната ѝ операционна система Android. Миналата седмица пък германската агенция за борба с антитръстовото законодателство нареди на Facebook да ограничи практиките си за събиране на данни.
Общественото доверие в големите технологични компании като цяло намаля, особено след миналогодишния скандал с Cambridge Analytica, в който бяха изтекли данни за десетки милиони профили във Facebook без съгласието на техните потребители.