За какво да внимаваме при покупка на кола от чужбина
Купувачът трябва да е запознат с данъците и регулациите в съответната държава и да провери търговеца и автомобила
Да проверим цената, както и дали търговецът и колата действително съществуват. Това са първите неща, които трябва да направим, когато решим да си купуваме автомобил. Купувачите обикновено се интересуват най-вече от цената и не проверяват дали продавачът наистина съществува. Тези полезни насоки дава доклад на Европейския потребителски център, посветен на трансграничните покупки на автомобили.
Преди да поръчаме колата
Да се пита за серийния номер на колата, да се изисква копие от свидетелството за регистрация, от фактурата за първоначална покупка (ако колата е втора ръка), както и от показанията на километража, ще ви позволи да получите представа за продавача и за реалната стойност на колата.
Естонската пътна администрация предлага онлайн услуга, чрез която може да се проверят основните параметри и прегледи на колата досега, преди тя да се купи през интернет. Шведската транспортна агенция също предоставя подобна онлайн услуга. Въпреки това не винаги е лесно да се получи информация дали даден автомобил не е краден.
Препоръчва се да се избягват всякакви предварителни плащания на пари в брой или банкови преводи към чуждестранни сметки и да се гледа с подозрение към продавачи, които изискват само тези начини на плащане. Препоръчително е да се плаща с кредитна карта, защото в случай на проблеми може да се прибегне до оспорване на плащането.
В доклада е обърнато специално внимание върху 2 типа измами, на които може да станат жертви потребителите при купуване на кола зад граница – клонирането и превъртането на километража.
Превъртане на километража
В Германия превъртането на километража е наказуемо със затвор от 1 година или глоба. Във Франция санкцията е до 2 години затвор и глоба от 37 500 евро, а в Словакия – глобата е 266 евро.
В същото време едва в 5 страни може да се получи информация за реалните километри на колата преди покупката. В Белгия и Холандия потребителите получават съответно т.нар. “Car-Pass” или “NAP document”, където е записана тази информация.
Във Великобритания километражът може да се провери като се използва записите от MOT (годишните технически прегледи – б.р.). В сайта на Шведската транспортна агенция потребителите могат да намерят данните за съответния километраж от последната техническа проверка. В Унгария също може да се направи подобна проверка.
Клониране
Клонирането е даване на идентичност на друга кола, която вече е регистрирана. Потребителите често разбират, че са били жертва на подобна манипулация, когато получават актове за неплатени глоби за паркиране или за превишена скорост. В такъв случай те трябва да докажат, че не са били там.
По време на поръчката
След като се установи легитимността на търговеца, е добре да се провери и качеството на колата. Според минималните изисквания на евродирективата леките коли трябва да се тестват 4 години след първата си регистрация, както и на всеки 2 години след това.
Не навсякъде обаче е задължително да се представят подобни документи за техническа изправност. Едно от изключенията е Франция, където трябва да има преглед 6 месеца преди продажбата и докладът от него трябва да се предостави на купувача.
Закупената кола трябва да премине технически преглед и в страната, където живее потребителят, преди да бъде регистрирана.
Писмен договор за продажбата не е необходим, но обикновено такъв трябва за регистрирането на колата. Така е в Германия, Италия, Люксембург, Румъния и Швеция. В България договорът трябва да бъде в писмена форма и да е нотариално заверен. Потребителите трябва да се уверят, че той съдържа данните, изисквани от законодателството на страната по продажба и регистрация.
За да регистрира автомобил, който преди това е бил на отчет в друга страна, купувачът трябва да представи свидетелството за регистрация на компетентните органи.
Продавачът трябва да предостави на потребителя удостоверение за регистрация, което в Австрия, България, Германия, Люксембург, Словакия и Швеция, е в 2 части (голям и малък талон, б.р.). Потребителят трябва да се увери, че получава и двете части или регистрацията може да бъде отказана в неговата страна. Освен това двете части на регистрацията показват, че колата не е заложена.
Потребителят трябва да се консултира с продавача дали може да му предостави Европейски сертификат за съответствие (COC). Ако няма такъв сертификат или е бил променен, такъв трябва да се издаде от органите, които ще регистрират возилото в страната, където живее купувачът.
Опитът на ECC-Net показва, че често потребителите трябва да си платят за тестовете и това отнема време. Във Франция процедурата например може да продължи до 6 месеца и да струва над 1500 евро. В България не се изисква такъв сертификат.
Според проучване на сектора на автомобили втора употреба от Белгийската Федерална обществена служба за икономика през 2014 г. най-голям брой нарушения са били свързани с нелегални плащания в брой (47%), следвани от измами в пробега и неспазване на задълженията, свързани с гаранцията (и двете по 18%).
Добре е да се има предвид, че при влизане и излизане от страната с голямо количество пари в брой (над 10 хил. евро) може да се наложи да подавате митническа декларация.
След покупката
Когато решите да закарате колата у дома, трябва да й сложите временни (транзитни) номера, ако регистрационните са свалени. Националните правила за тези временни номера са различни и трябва да се проучат предварително – не навсякъде са позволени.
Колата трябва да има и застраховка. Съветът ни е да поискате помощ от продавача да организира транзитните номера и краткосрочна застраховка в страната, където се осъществява сделката, въпреки че по същество това не е негово задължение.
Плащането на ДДС е основен проблем при подобни сделки, като във различните страни отчисленията са различни. По данни от септември 2015 г. ставките се движат между 17% и 27%.
ДДС е изискуем в страната на регистрация, ако колата е нова (до 6 месеца от датата на първа регистрация или до 6000 км пробег) или ако отговаря на определени условия, което означава, че продавачът е длъжен да я продаде, без да включва този данък в цената.
На практика, за нови коли някои продавачи изискват плащане на ДДС като депозит. А той се възстановява, след като колата бъде регистрирана в страната на потребителя. В Германия на практика няма продавач, който да продава нова кола, без да е поискан подобен депозит.
Колите втора ръка се продават с включен ДДС и продавачът след сделката прехвърля сумата на съответните финансови власти.
Директивата от 1999 г. дава 2-годишна гаранция при покупка на коли, която започва да тече от датата на доставка на превозното средство на потребителя. Практиката показва, че търговските гаранции (които са и по-дълги, б.р.) стават все по-често явление.
При купуването на нова или кола втора употреба може да бъдат дадени следните 3 гаранции:
- Задължителна законова гаранция. Тя дава право на потребителя да получи поправка или замяна не дефект в колата или в някои случаи – на замяна.
- Търговска гаранция, дадена от производителя, обикновено безплатна, като част от цялата цена – например за 3 години или за пробег от 100 хил. км.
- Допълнителна търговска гаранция, предложена от продавача или производителя, или дори от трета страна, срещу заплащане.