Забавянето с 4 месеца предполага по-голям проблем с ремонта на „Ечемишка“
От "Автомагистрали" посочват, че конструкцията на тунела не е засегната, въпреки че новият срок за пускане на движението е края на април
Движението в лявата тръба на тунел „Ечемишка“ по автомагистрала „Хемус“ няма да бъде пуснато поне още 4 месеца. От "Агенция пътна инфраструктура" (АПИ) обещаваха това да се случи в края на декември, но изведнъж се оказа, че по време на ремонта се е случило срутване, което според изпълнителя – държавната „Автомагистрали“ – налага забавянето на дейностите.
Самият инцидент се е случил още в началото на декември и за него можеше да не се разбере въобще, ако телевизия Bulgaria on Air, чийто екип е бил допуснат в тунела, не бяха съобщили за случая.
От „Автомагистрали“ коментираха, че причина за забавянето е срутване на хидроизолационна обшивка в участък с дължина от 40 метра.
Пътни експерти посочват, че ако проблемът е просто „козметичен“ и няма проблем в конструкцията, каквато е и официалната позиция на дружеството, няма да е нужен толкова голям срок за отстраняване на щетите. Възможно е обаче той да е заложен такъв с оглед на зимния сезон.
Ако е толкова незначителен инцидента, колкото официално казват, не е нормално да се забави толкова много ремонтът. Все пак е зимният сезон и е възможно някои от дейностите да не могат да се извършват“, коментира за economic.bg Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.
Според експерта, свличането може да е причинено от техническа грешка при изпълнението или от използване на некачествени материали. Русинова насочва вниманието към това за чия сметка ще бъдат отстранени щетите. По-всичко личи, че това ще е за сметка на „Автомагистрали“. От там обаче не съобщават какъв финансов ресурс ще е нужен.
От кадрите на телевизията ясно личи, че са се срутили не само бетон, но и арматура. В официално съобщение от „Автомагистрали“ се казва, че са се свлекли „хидроизолация и армировъчна стомана“.
„Cвлeчeният yчacтъĸ пpeдcтaвлявa зaщитнa oблицoвĸa, тpeти плacт нa нoвoпoлoжeнaтa xидpoизoлaция. Toвa нe e ĸoнcтpyĸтивeн eлeмeнт, нe ĸoмпpoмeтиpa тyнeлa и нямa дa зaбaви изпълнeниeтo нa peмoнтнитe дeйнocтитe в нeгo. Kpaйният cpoĸ зa изпълнeниeтo нa пpoeĸтa e 22.4.2022 г. и ĸъм мoмeнтa ce oчaĸвa „Aвтoмaгиcтpaли“ EAД дa зaвъpши пpoeĸтa в пocoчeния cpoĸ,“ ĸaзa зa Есоnоmіс.bg изпълнитeлният диpeĸтop нa дpyжecтвoтo инж. Ивaн Cтaнчeв.
Припомняме, че това не е първият път, в който отварянето на тръбата в посока София се отлага. Ремонтът започна още през месец май миналата година и трябваше да завърши до септември. Срокът бе удължен с мотива, че има забавяне на доставките на материали. Така движението в тунела трябваше да бъде пуснато в края на декември. В момента то се извършва двупосочна в тръбата за Варна, заради което се получават километрични задръствания.
Съopъжeниeтo, което е c дължинa 820 м., e в eĸcплoaтaция oт 1985 г. и e в лoшo ĸoнcтpyĸтивнo cъcтoяниe. Дo peмoнта му ce cтигнa, cлeд ĸaтo пpeз 2017 г. в cъщaтa тpъбa лaмпa ce oтĸъcнa и yби жeнa. Греда и осветително тяло се стовариха върху автомобила, който пътува в посока София.
Едва след трагедията бе извършен демонтаж на носещата метална конструкция, на осветителните тела, изтегляне на кабели и монтаж на лед осветителни тела върху стената на тунела. Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) бе осъдена да плати oбщo 600 хил. лв. обезщетение на семейството на загиналата жена.