Западните компании търсели „изгода“ с жалбите срещу новите влакове
Министърът на транспорта Христо Алексиев казва, че направените промени в документацията за търговете ще стимулират участието на повече компании
Министърът на транспорта Христо Алексиев не се безпокои, че три големи международни компании са подали 6 жалби в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу поръчките за новия подвижен състав, финансиран по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Според него в жалбите „прозира опит от страна на определени големи западни компании да прокарват тяхна техническа политика, която за тях е изгодна.“
Държавата има ясни изисквания към този подвижен състав, ние сме преценили той какъв трябва да бъде и какви технически параметри трябва да има, за да може най-добре да обслужва пътниците, съобразено с условията в България“, казва Алексиев, цитиран от БНР.
Припомняме, че в края на април Министерството на транспорта обяви 4 търга на стойност около 2.8 млрд. лв. без ДДС за закупуването на 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни, 20 пуш-пул влака и 18 маневрени локомотива.
Преди седмица стана ясно, че поръчките се обжалват, като най-вероятно причината е свързана със заложените технически спецификации. Освен това ресорното ведомство е направило и някои промени в документацията на търговете. По отношение на тях, Алексиев заяви, че
Някои проекти бяха направени така, че, макар и българска, е само една компания да може да участва. Това дали смятате , че е правилно. Трябва да има конкуренция и трябва да бъдат водещи нуждите на железопътния транспорт, а не претенциите на определени компании.“
По думите на Алексиев екипът му и министерството са направили всичко възможно поръчките да се подготвят достатъчно добре, така че след като бъдат закупени новите влакове и локомотиви, да бъде гарантирана и тяхната поддръжка.
По отношение на факта, че търговете стартираха с около 8 месеца забавяне от заложените срокове в ПВУ, министърът смята, че това се дължи и на предишните управления в ресорното ведомство. Той обясни, че преди обявяването им са направени много сериозни пазарни консултации. От тях е станало ясно, че около 10 големи европейски компании, както и такива извън Европа, проявяват интерес към поръчките.