Защо Apple единствена избягва масовите съкращения?
Четири от петте най-големи технологични компании в САЩ вече обявиха, че освобождават десетки хиляди работни места
За по-малко от три месеца четири от петте големи американски технологични компании обявиха съкращения на десетки хиляди служители, разбивайки митовете за привидно неудържимия растеж на индустрията. Има обаче едно забележително изключение – Apple, която към днешна дата поне не е съобщавала за съществени орязвания на работната си сила.
Отчасти това се дължи на по-бавния темп на наемане на служители в сравнение с някои от другите играчи в сектора по време на пандемията, както и на продължаващото търсене на водещите продукти на компанията. Някои анализатори все пак смятат, че може да има известни съкращения на разходите.
Производителят на iPhone трябва да отчете резултатите от приходите си за последните три месеца на 2022 г. в четвъртък след края на борсовата търговия. Очаква се гигантът от Купертино да съобщи за годишен спад на приходите, какъвто рядко регистрира. Въпреки че тези прогнози демонстрират напрежението, под което се намира бизнесът на Apple, Дан Айвс от Wedbush Securities коментира в бележка тази седмица, че интересът сред потребителите да надградят до следващия модел iPhone остава силно.
Apple вероятно ще намали някои разходи, но не очакваме масови съкращения от Купертино тази седмица“, пише Айвс, цитиран от CNN.
Том Форте, старши изследователски анализатор в DA Davison, се съгласи, че ще има съкращения на персонала, но вероятно не толкова драстични, колкото тези в други големи технологични компании. „Apple ще намали броя на служителите“, каза той в скорошно интервю за Bloomberg TV, но предположи, че съкращенията ще засегнат търговията на дребно.
Въпреки че все още не са го направили, както всички останали, те ще коригират броя на служителите си според текущото ниво на търсене“, смята той.
Как Apple избегна съкращенията досега?
Водени от драстичния скок в търсенето на дигитални продукти по време на пандемията, технологичните гиганти започнаха масово наемане на служители. Amazon и Meta например са удвоили броя на служителите си между третото тримесечие на 2019 г. и третото тримесечие на 2022 г., според данни, споделени в документите за ценни книжа на компаниите. Междувременно Alphabet увеличи броя на служителите си с 64% през това време, а Microsoft – с повече от 50% за приблизително същия период.
Apple, за сравнение, увеличи броя на служителите си с по-скромните 20%. Към септември 2022 г. компанията заяви, че има приблизително 164 000 служители на пълен работен ден.
Много технологични изпълнителни директори посочват прекомерното наемане в първите дни на пандемията като причина за масовите съкращения сега. С облекчаването на ограниченията миналата година търсенето на цифрови услуги започна да се връща към нивата преди COVID. Инфлацията сви потребителските и бизнес разходи, а нарастващите лихвени проценти сложиха край на лесните пари, от които технологичните компании се възползваха. И един по един, на фона на камшичния удар, водещи имена в Силициевата долина започнаха да обявяват масови съкращения, за да се приспособят към новата среда.
Въпреки че Apple не е обявила съкращения, бизнесът ѝ е под напрежение по други причини. Подобно на някои големи технологични компании, тя е изправена пред заплахи от антитръстови действия в Съединените щати и ЕС. По-рано този месец гигантът от Купертино също така каза, че главният изпълнителен директор Тим Кук се е съгласил на огромно намаляване на заплатите тази година, след гласуване на акционерите за неговия компенсационен пакет на фона на срива от около 27% в цената на акциите през 2022 г.
Тъй като потребителските разходи се свиха, глобалните доставки на смартфони се сринаха с 18% през четвъртото тримесечие на 2022 г., според компанията за пазарни проучвания Canalys. А бизнесът на Apple се сблъска със свои собствени проблеми около веригата на доставки, свързани с COVID ограниченията в Китай и безредиците в ключовия производител на iPhone – Foxconn, в края на миналата година.
Въпреки това бизнесът на Apple се справя с кризата по-добре от някои други технологични гиганти. В последния си отчет за печалбите компанията съобщи, че продажбите са нараснали с 8% на годишна база и че е достигнала рекордни приходи от iPhone за тримесечието през септември.
Финансовите резултати тази седмица ще покажат дали Apple може да продължи да се противопоставя на гравитацията.
„Apple продължава да прави иновации с висококачествени, водещи в индустрията продукти, поддържани от мощна дигитална платформа“, пишат анализаторите от Monness, Crespi и Hardt в бележка за инвеститори във вторник.
Въпреки това регулаторните насрещни ветрове продължават и ние вярваме, че най-мрачните дни от този спад са пред нас.“