Защо конкурентите Microsoft и Oracle се обединяват срещу Amazon
Пазарът на облачни технологии се развива все повече
~ 4 мин.
Amazon Web Sevices доминира на разрастващия се бизнес с облачни услуги, но едно ново партньорство в индустрията ще се опита да отмъкне короната от сегашния лидер. Microsoft и Oracle са конкуренти в сектора, но това не им попречи миналата седмица да обявят сделка, свързвайки облачните си продукти.
Сега Microsoft Azure и Oracle Cloud ще бъдат свързани чрез високоскоростна, директна мрежа, позволяваща на клиентите да качват и съхраняват данни и в двата облака и да изпълняват софтуерни програми за бизнес операции.
Към момента Amazon Web Services е ясният лидер в глобалния облачен бизнес, контролирайки над 30% от пазара, според Synergy Research Group. Microsoft Azure има втория по големина дял на пазара – около 15%. Топ 4 се оформя от IBM Cloud и Google Cloud. Oracle е сред по-малките доставчици на облачни услуги, които растат с по-бавни темпове, докато гореспоменатите затвърждаваха позициите си.
Oracle и Microsoft твърдят, че новото им партньорство ще подобри услугата за клиентите и ще се възползва от нарастващото желание на организациите да използват едновременно множество платформи в облака. Това би могло по-добре да позиционира компаниите, така че да изместят Amazon Web Services и да привлекат ключови големи бизнес и правителствени клиенти.
„С експертния опит на Oracle този съюз е естествен избор за нас, тъй като помагаме на нашите общи клиенти да ускорят миграцията на корпоративни приложения и бази данни в публичния облак“, каза Скот Гатри, изпълнителен вицепрезидент на отдела за облачни и AI технологии на Microsoft.
В по-широк аспект, този ход е още един знак – заедно с неотдавнашните придобивания на фирма за анализи на данни Looker от Google Cloud и компанията за визуализация на данни Tableau от Salesforce, че инвестициите в облачните услуги и големите бази данни се превърнаха в Светия Граал за софтуерните компании.
Битката за надмощие в облака
Облакът има няколко предимства за компаниите, като им позволява например да качат в него скъпи хостинг услуги, както и такива за сигурност и съхранение. Amazon и Microsoft установиха успешно абонаментен модел, който се оказа особено печеливш за тях.
Търговските облачни услуги на Microsoft, сред които Azure и Microsoft Office 365 Commercial, донесоха приходи от 9.6 млрд. долара през първото тримесечие на 2019 г., което е с 41% повече от същия период на предходната година.
През същото тримесечие Amazon Web Services генерира 7.7 млрд. долара продажби, което е също с 41% повече на годишна база. AWS съставлява 13% от общите продажби на компанията, но високите маржове за бизнеса означават, че той представлява още по-голям дял от общите оперативни приходи на Amazon.
Пазарът като цяло също продължава да расте, като според оценката на Synergy той е достигнал 70 млрд. долара продажби през 2018 г. Това представлява около 50% повишение на годишна база.
Тази доходност доведе до ожесточена конкуренция между доставчиците на облаци. Някои, включително Oracle, пускат на пазара опции за обработка на големи количества данни. Други подчертават факта, че техният изключителен софтуер може да се използва на техните облачни платформи. На Amazon пък ѝ помогна фактът, че е пионер в сферата на облачните изчисления.
Междувременно борбата за доходоносни правителствени клиенти стана особено жестока, пише изданието. Microsoft Azure и AWS са двамата финалисти, които се борят за договор за 10 млрд. долара за предоставяне на услуги за изчислителни облаци на Министерството на отбраната на САЩ. IBM и Oracle се противопоставиха на офертата на Amazon за договора, като по-рано този месец Oracle подаде федерален иск срещу Amazon с обвинения в конфликт на интереси.
Защо Microsoft и Oracle обединяват сили
Microsoft и Oracle твърдят, че партньорството им ще даде на клиентите „най-доброто от двете – облаците“. Сделката ще позволи на клиентите да прехвърлят данни от собствените си сървъри в облаците Microsoft Azure и Oracle. Сега ще бъде възможно да се управлява софтуера на едната компания на облачната платформа на другата – например да се използва софтуерът за бизнес операции на Oracle на платформата Azure или да се стартират програми, които работят заедно на двата облака едновременно.
„С това партньорство нашите съвместни клиенти могат да мигрират целия си набор от съществуващи приложения в облака, без да се налага да реорганизират нищо, запазвайки големите инвестиции, които вече са направили“, заяви Дон Джонсън, изпълнителен вицепрезидент на Oracle Cloud Infrastructure.
Сделката включва и някои други предимства за големи бизнес клиенти като еднократна регистрация на услуги на двете компании и техническа поддръжка. Предоставянето на достъп на клиентите до най-продаваните неща на двете платформи наведнъж ще бъде плюс за компаниите, заяви анализаторът на Moness Crespi Hardt Брайън Уайт.
„Azure на Microsoft е втория доставчик на публичен облак в света, а Oracle е очевидния номер едно доставчик на бази данни и със силни позиции като номер две при корпоративните приложения“, обяснява Уайт. „Вярваме, че двата облака се допълват добре“, добавя още той.
Споразумението Microsoft-Oracle може да помогне на Oracle в частност да подобри своята позиция спрямо Amazon, смятат от Piper Jaffray. От там казват, че Oracle, която има по-малък пазарен дял, може да е осъзнала необохдимостта от съюзник в борбата с големите играчи в индустрията.
Microsoft пък не се нъждае от Oracle, за да се конкурира с Amazon, но сделката можеда помогне на гиганта да развие Azure Premium Services, неговия бизнес с по-висок марж в облака. „Това е друг чудесен канал за продажба на Azure Premium Services на клиентската база на Oracle“, казват от Piper Jaffray.
Споразумението напомня на партньорства извън технологичния свят, където дългогодишни конкуренти се свързват, за да поемат индустриалните сътресения. Особено силен е този подход в автомобилната индустрия.
Honda например обяви инвестиция в размер на 2.75 млрд. долара в самоходния автомобил на General Motors през октомври – партньорство, което ще помогне и на двете компании да се конкурират с компании от Силициевата долина като Uber и Google, които разработват собствени автономни превозни средства. В началото на тази година BMW и Daimler подписаха сделка за 1 млрд. долара, за да разработят безпилотни коли и такива за потребителско ползване. Говори се, че Ford и Volkswagen отдавна са подписвали подобно партньорство.