Защо ѝ е на Microsoft да дава $10 млрд. за чат приложение?
Гигантът се подготвя за стратегическо придобиване
Популярното сред видео геймърите чат приложение Discord си търси купувач, а Microsoft е сред желаещите да похарчат сума от около 10 млрд. долара за него. Новината за потенциалното придобиване поведе акциите на гиганта от Редмънд нагоре. Но защо му е на Microsoft (или на някой друг) да похарчи милиарди за Discord, пита CNBC в свой анализ.
Microsoft разполага с милиарди, които може да похарчи за социална медия. Миналата година технологичният гигант бе в процес на закупуване на американския бизнес на TikTok на стойност 30 млрд. долара, след като администрацията на Доналд Тръмп принуди китайската му компания майка ByteDance да продаде операциите си в САЩ поради опасения за националната сигурност. Microsoft в крайна сметка се отказа от сделката, а щафетата бе поета от Oracle и Walmar (Бъдещето на тази сделка към момента е неизвестно, след като властта в Белия дом се смени).
Едно обаче е ясно – Microsoft все още е гладна за компания в сферата на социални медии, след като сделката за TikTok пропадна.
Discord има огромна потребителска база. Според различни доклади Discord има около 140 милиона активни потребители на месец. Това се доближава до 192-та милиона месечни потребители на Twitter. Компанията печели пари, като продава абонаменти за премиум услуга, която ви позволява да персонализирате своя профил и да качвате изображения и видеоклипове с висока разделителна способност. Таксата е 9.99 долара на месец.
Любопитното е, че Discord не показва реклами, което прави бизнес модела ѝ изключително необичаен за света на социалните мрежи. До този момент компанията е събрала около 479 милиона долара финансиране, според CrunchBase. За последно е оценена на 7 млрд. долара, посочва TechCrunch.
Discord е популярен сред геймърите, което логично насочва към един от бизнесите на Microsoft. Основната потребителска база на приложението се състои от потребители на видеоигри, които го използват, включително за да си говорят по време на игра.
Това кореспондира добре с бизнеса на Microsoft, която залага много на своята конзола Xbox, но и не само. Гигантът е все по-фокусиран в гейминга и пример за това е собствената му услуга, станала известна като „Netflix за видео игри“.
Много потребители на Discord създават и чат стаи, за да си говорят за различни неща, като дневна търговия, инвестиции или просто за общуване с приятели. Това е популярна дестинация за хората, които искат да провеждат частни групови чатове на определена тема. Общността на “The Wall Street Bets” също посегна към Discord по време на манията около GameStop по-рано тази година.
Подобно на много други социални мрежи, Discord също е имала проблеми със злоупотреби и проблемни потребители. Приложението се превърна в любима дестинация за крайнодесни последователи преди няколко години. През 2017 г. пък бе използвано за организирането на ралито „Unite The Right“ в Шарлотсвил, Вирджиния, което доведе до смъртта на един човек. Discord в крайна сметка забрани тези групи от приложението.
Discord предлагаше гласов чат на живо преди нашумелия Clubhouse. Гласовите чатове на живо са една от най-горещата тенденция в социалните медии в момента. Тя увлече потребителите към приложения като Clubhouse и новата функция на Twitter, наречена Spaces. Discord обаче отдавна е в крак с тази мода, а неговата функция за аудио чат на живо е популярна за геймърите, които искат да си общуват лесно, докато играят в реално време.
Купуването на Discord ще даде на Microsoft социална медийна услуга, която вече е много по-голяма от Clubhouse и се доближава до размера на Twitter по отношение на потребителите.
Microsoft е една от малкото компании, които могат да си позволят Discord и да избегнат антитръстовия контрол. С цена от 10 милиарда долара няма много компании за игри или социални медии, които могат да си позволят да купят популярното приложение. Sony не може да го направи. Нито Nintendo, EA или Epic Games. А другите компании, които могат да си позволят Discord, вероятно не искат да се доближават до него поради инерцията на правителството за антитръстовите действия срещу технологичните гиганти. Facebook, например, в момента е изправен пред две антимонополни дела, които до голяма степен засягат придобиванията на Instagram и WhatsApp.
Последното нещо, което Facebook би се опитал да направи сега, е да купи друга компания за социални медии на стойност милиарди долари в днешната обтегната регулаторна среда.