Защо популярните песни стават все по-кратки?
Продължителността на музикалните парчета се променя с технологиите
Популярната музика се топи, буквално. От 2013 г. до 2018 г. средната продължителност на песните в Billboard Hot 100 падна от 3 минути и 50 секунди до около 3 минути и 30 секунди, обръща внимание Quartz. 6% от хитовите парчета през 2018 г. са с продължителност от 2 минути и 30 секунди или дори по-малко, докато преди само пет години делът им е едва 1%.
В статията се дава пример с музикалните парчета на някои от най-популярните изпълнители като Кендрик Ламар, Дрейк, Кание Уест, Ники Минаж и други. Песните на всички тях стават все по-кратки.
В албума от 2016 г. The Life of Pablo на Кание Уест има осем песни, които са по-кратки от три минути, докато в този от 2010 My Beautiful Dark Twisted Fantasy те са само две.
Въпросната тенденция се забелязва и при изпълнители от други стилове музика. Но защо песните става все по-кратки?
Стриймингът е един от най-вероятните виновници за това, смята авторът на статията.
Плащанията от стрийминг услуги като Spotify и Apple Music съставляват 75% от всички приходи от музика в САЩ през 2018 г. За сравнение делът им през 2013 г. е едва 21%.
Spotify не казва каква е точната сума, която плаща на изпълнителите за всяко стриймване на тяхна песен, но анализаторите пресмятат, че тя е около 0.004 и 0.008 долара. Независимо от дължината на парчето, финансовата възвращаемост остава еднаква.
Така Кание Уест например ще вземе една и съща сума от стриймването на 5-минутната си песен от 2010 г. „All of the lights”, както и от двуминутния хит „I love it” от миналата година. Излиза, че вкарването на по-кратки песни в албум е по-изгодно от това да имаш по-дълги такива.
Все пак е трудно да се определи до каква степен стриймингът е допринесъл за тенденцията. В случая трябва да се отбележи, че продължителността на поп песните започна да се свива още през 90-те години на миналия век, като се ускори значително в последно време.
Някои наблюдатели на музикалната индустрия отдават промяната на все по-крехкото внимание на потребителите. Ясни доказателства за това, че способността ни да се фокусираме за по-дълго време отслабва, обаче няма.
Други отчитат, че по-кратките песни може да се резултат от увеличаващия се избор, пред който са поставени днешните потребителите – а това означава, че парчетата трябва да са по-компактни и закачливи, че да се откроят сред музикалния океан.
От друга страна, музиката винаги се е променяла спрямо технологията. В началото грамофоните например са поддържали музика около 2-3 минути, затова и типичните песни в периода 1920-1950 г. са били толкова дълги. С въвеждането на LP записа, а след това на лентата и компактдиска, се отвориха възможности за по-дълги изпълнения благодарение на по-големия капацитет за съхранение на всеки носител. Сега, в епохата на стрийминга, технологиите и икономиката сякаш ни връщат към краткостта.