Защо все повече технологични компании пускат Lite приложения
Те са насочени към определени потребители и пазари
~ 3 мин.
Facebook, YouTube, Twitter и дори LinkedIn лансираха „lite“ версии на своите мобилни платформи, или иначе казано - по-малки и по-прости техни версии. Същото направи и Spotify, която миналия месец официално пусна Spotify Lite на 36 пазара по света, а Tinder обяви същия план в близко бъдеще. Тази тенденция е свързана с развиващите се пазари, обясняват анализатори, цитирани от CNBC.
Със своите около 6.5 млрд. души развиващите се икономики крият голям потенциал за технологичните фирми, които логично насочват развитието си в тази посока. Те обаче трябва да предприемат различен подход заради ограниченията на въпросните пазари – тамошните потребители обикновено използват базови мобилни телефони, вместо по-модерни и мощни, което създава проблеми при използването на пълната функционалност на приложенията. Освен това апликациите заемат и много място от паметта, а и хабят големи количества мобилни данни.
„Проникването на смартфони бързи нараства на развиващите се пазари... но ограниченията при потреблението на данни и свързаността могат да бъдат предизвикателни за потребителите“, заяви Джун Уен Уо, старши анализатор в IHS Markit.
27% от възрастните в 11 нововъзникващи пазари казват, че имат смартфон, но не и таблет или компютър у дома, сочи проучване на Pew Research Center. За сравнение, в САЩ почти 75% същата социална група притежават десктоп устройство или лаптопи, докато около 50% имат таблети. Това идва да покаже, че разпространението на широколентов интернет достъп в тези страни също е по-слабо, а мобилните данни все още продължават да са скъпи, се казва в доклад на GSM Association през 2017 г.
„Технологичните компании предлагат Lite приложения, за да приспособят услугите си към потребителите“, казва Уо.
Видът на устройството също е от значение, обръща внимание Адриан Лий, старши директор и анализатор в Gartner. Той посочва, че потребителите на развиващите се пазари обикновено използват базови, по-бавни смартфони, което ограничава възможността им да изтеглят много приложения и да ги използват безпроблемно.
В развиващия се свят изостава и мрежовата инфраструктура. Това означава по-ниски интернет скорости и по-тромаво потребителско изживяване.
По-малко е повече
За да заобиколят тези проблеми и да привлекат потребители на развиващите се пазари, технологичните фирми пускат въпросните Lite приложения. Те заемат по-малко място от паметта на устройството, имат по-малко функции и хабят по-малко данни. Целта е все пак да осигурят на хората подобно потребителско изживяване.
Все пак някои опции на приложенията биват пожертвани. Обикновено става дума за функции, които не са особено необходими, но пък изрязването им олекотява значително обемите на апликациите. Така например Tinder Lite ще заема 25 пъти по-малко място на смартофона и ще консумира по-малко мобилни данни, обясни Ели Сийдман, главен изпълнителен директор на Tinder. Но приложението все още има „цялата основна функционалност, която го направи толкова популярно“, обръща внимание още тя.
Концепцията за Lite приложения се базира на схващането, че „по-малкото е повече“, смята Навеен Мишра от Frost&Sullivan. Той обяснява, че не сложността прави апликациите успешни. Напротив, казва експертът, позовавайки се на тенденциите, по-лекото приложение има по-голям шанс повече клиенти да могат да го използват.
Налице е все по-голям брой изтегляния за Lite приложения в големите развиващи се региони, според Sensor Tower, платформа за анализ на приложения. Facebook Lite например е свалено над 650 млн. пъти в Индия, Южна Америка и Югоизточна Азия и е най-популярната апликация в тези региони. Други широко разпространени Lite приложения там са TikTok Lite, YouTube Go, Messenger Lite и Opera Mini (уеб браузър, подобен на Google Chrome и Internet Explorer).