БДЖ ще върне дълга си към Еврофима до края на юли
Ръководството на железниците ще използва част от капиталовия трансфер от държавата
До края на юли БДЖ ще погаси изцяло задълженията си към "Еврофима" - швейцарско дружество, специализирано във финансирането на железопътен подвижен състав. Парите идват от ежегодния капиталов трансфер от държавата.
От българските железници съобщиха във вторник, че са погасили близо 5.5
млн. лв., а до края на месеца предстои плащане на 13.6 млн. лв.
просрочени задължения към "Еврофима, на която дължеше общо 40 млн. лв. Държавните железници използваха средства за закупуване на жп
подвижен състав от "Еврофима", която отпуска кредити на своите членове с
2.5% лихва.
Издължаването стана факт, след като ръководството на компанията смени плана си
за погасяване на задълженията и започна с най-малките борчове на железниците.
В интервю за Economic.bg в началото на
годината изпълнителният директор на БДЖ Владимир Владимиров обяви, че в рамките
на първото тримесечие на 2017 г. железниците имат падеж на два заема на
обща стойност 61 млн. лв. - един към немската банка KFW, а вторият към "Еврофима".
Тогава Владимиров коментира, че железниците ще са в състояние да погасят 21
млн. лв. към банката и 20 млн. лв. швейцарското дружество, но ще останат около 20 млн. лв. към "Еврофима" и
компанията няма да може да „реализира планираните ремонти и поръчки“.
Ситуацията в задлъжнялото дружество явно се е
променила за шест месеца и ръководството е намерило начин да се разплати изцяло с "Еврофима". На въпрос на Economic.bg откъде железниците са набавили
средствата, за да се разплатят с европейското дружество, ръководството на БДЖ
коментира, че компанията е изплатила 26 млн. лв. със собствени средства от
свободен паричен ресурс на „БДЖ – Пътнически превози” ЕООД.
Просрочието по
заема в момента възлиза на близо 14 млн. лв. и ще бъде изплатено с капиталовия
трансфер от държавата, заявиха от компанията.
Железниците в случая не могат да очакват пари за този дълг от правителството, защото договорът, сключен с „Еврофима” не е част от получената нотификация от Европейската комисия. Този факт е породил необходимостта на ръководството на БДЖ да търси други източници на средства за погасяване на дълга към „Еврофима”, но от ръководството не уточниха пред Economic.bg какви са тези източници.
Най-вероятно 6 млн. лв., които не излизат в от сметката, компанията е набавила чрез продажбата на неоперативни активи, каквото често се прави през последните години.