Александър Димитров: Мтел става А1 и остава иноватор
Амбицията ни е да сме първият телеком в страната, който ще предложи 5G технология
Александър Димитров е главен изпълнителен директор на Мтел от 1 октомври 2015 г. Той има повече от 15 години опит в телекомуникациите. Присъединява се към екипа на Мтел от Виваком, където е главен търговски директор от 2008 г. Преди това, от 2001 до 2006 г., е бил търговски директор на Германос Телеком България, а от 2006 до 2008 г. е главен изпълнителен директор на дистрибутора на телекомуникационни стоки и услуги. Притежава магистърска степен по „Електрически машини и апарати“ от Техническия университет и магистърска степен по „Мениджмънт и маркетинг“ от Университета за национално и световно стопанство.
Г-н Димитров, Мтел вече е А1 България. Какви промени ще донесе ребрандирането на клиентите на телекома?
За клиентите ще се променят много неща и вярвам, че всички те ще бъдат положителни. Бих коментирал два по-значими аспекта на решението за смяната на бранда.
От една страна това е решение на нашите собственици - четвъртата по големина телекомуникационна група в света America Movil, която притежава А1 Group. Част от стратегията на America Movil е да обедини всичките си компании под едно име, за да има по-силно и видимо присъствие като водещ телеком на европейския пазар. А1 е най-успешният бранд на групата в момента, затова беше взето решение всички компании да се преименуват така. Ние сме втората страна, която прие името А1 след Словения – там ребрандирането стана факт през 2017 г. Да бъдеш част от такава голяма група има много предимства и за служителите, и за клиентите. Това означава бърз достъп до последните технологии и иновации, еднакво високи стандарти на обслужване, споделяне на знания и опит в най-иновативните сфери, свързани с дигиталния начин на живот. Нашата компания-майка има стотици милиони клиенти и присъствие на три континента. Инвестиции за технологични нововъведения се правят и в централата ни в Мексико, и в Австрия, и в София, което ни дава достъп до тях много по-рано, отколкото на останалите компании, които не са част от голяма група.
Вторият аспект е локален, свързан с 23-годишната ни история. Всички познават нашата компания, но повечето хора ни свързват с мобилните услуги. Ние обаче сме нещо много повече от мобилен оператор - предлагаме интернет, интерактивна и сателитна телевизия, собствено телевизионно съдържание, облачни и дигитални услуги за частните и бизнес клиенти. Също така в годините сме консолидирали различни компании като Близу, Спектър нет и Мегалан, но някои клиенти все още смятат, че това са отделни фирми с различни услуги. Затова ще използваме ребрандинга, за да напомним, че продължаваме да сме водещият телеком на пазара, че сме носители на новото, че това да бъдеш част от голяма телекомуникационна група позволява различен, по-добър начин на работа. Ще отправим послание, че променяме компанията, слушайки повече клиентите. С още по-добро клиентско отношение ще им дадем възможност да се възползват от новите технологии, да управляват по-лесно услугите и продуктите си, като им гарантираме качествена мрежа, спокойствие и удобство.
Какви нови услуги ще предложите като А1 България?
Ще продължим да сме иноваторите на пазара и да предизвикваме себе си и нашите клиенти към нови изживявания в дигиталната ера. А1 ще бъде много повече от мобилен оператор или доставчик на телевизия и интернет, ще бъде партньорът на клиентите в света на новите технологии.
Първото обещание за нашите клиенти е гаранцията за качеството на нашата мрежа. Направените инвестиции през годините ни дават сигурност и самочувствие, че мрежата ни е с отлично покритие и качество. Затова първото обещание към клиентите ни е гаранцията за качество на нашата мрежа. Това означава, че всеки клиент ще може да проверява качеството на мрежата, където и да се намира, ще има възможност да измери нейните показатели, да ни даде обратна връзка дали е доволен или не. Ако по една или друга причина има съмнения или оплакване, ние ще го компенсираме за това неудобство с 500 МB мобилен интернет.
Второто обещание е, че ще направим технологиите достъпни, лесни и полезни за хората. В момента имаме най-доброто приложение за бързо и удобно плащане на сметките и управление на услугите през портала ни за самообслужване Моят А1 и на сайта A1.bg. С тях и други услуги правим работата и забавлението на нашите клиенти по-лесни и пълноценни.
Последното обещание е по отношение на работата с нас, като ще гарантираме лоялно отношение, спокойствие и удобство за клиентите. Това звучи общо, но ще променим много неща в обслужването на клиентите – по-ясна фактура и прозрачен договор, връзка с нас на *88 до 60 секунди, възстановяване на услугите до 6 часа и инсталация на нови услуги до 3 дни, по-качествен сервиз и обслужване на всички наши продукти и услуги.
За самото стартиране на бранда ще предложим на българските клиенти опция за тестване от един месец при закупуване на нова услуга. В рамките на този период клиентът ще може да пробва, и, ако не е доволен, да се откаже от услугата, без ангажименти и без заплащане. Вярваме, че по този начин ще демонстрираме нашата сигурност в технологиите, от една страна, а от друга новите клиенти ще могат да изпитат качеството на услугите на компания от семейството на А1 Group.
Предстоят ли и административни промени за клиентите, свързани с промяната на името – относно договори, данни?
За клиентите няма да има никакви административни промени. Те ще запазят всички настоящи условия в договорите си, мобилния си номер, сим картата, само на екрана си ще виждат А1 вместо Мтел. Надяваме се да се промени към по-добро само едно – усещането и начина на работа с нашите клиенти. Споменах вече приложението за самообслужване Моят A1 – , в което са налични много възможности – промяна на абонаментен план, пускане и спиране на услуга, проверка на потребление, плащане на сметка. Ще продължим да работим за развитие на всичките ни канали на обслужване, за да предложим най-високо качество на пазара.
Наскоро представихте за първи път в България 5G технология. Кога очаквате тя да бъде достъпна за българските потребители?
Ние първи в България демонстрирахме 5G, както го направихме по-рано и с 4G, 3G и 2G. Разбира се, имаме амбицията и ще сме първият оператор в България, който ще предложи 5G технология.
Нашите очаквания са в България да имаме първите 5G клиенти през 2020 г, ако са изпълнени някои задължителни условия. Първото е мрежата. Нашата вече е готова за 5G и можем лесно да направим необходимият ъпгрейд, когато настъпи моментът.
На второ място, трябва да има подходяща регулаторна рамка, т.е. Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) да освободи подходящи честоти, за да се използва 5G технологията. И на трето място – производителите трябва да са готови с въвеждането на 5G устройства. Тук има още една особеност - трябва да се уточнят стандартите на тази технология. Очакванията са до края на тази есен да имаме напълно ясни световни стандарти от 3GPP* за необходимите устройства и техните технически характеристики.
Докато това се случи, какви инвестиции в развитие на мрежата планирате?
До момента са инвестирани няколко милиарда лева за развитие на мрежата и бизнеса ни в България. Само в последните години инвестираме между 120 и 140 млн. лева всяка година, основно в три аспекта. На първо място – в подобрение на мобилната мрежа и в момента практически цялата страна има покритие на 4G. В допълнение на това всички населени места с над 1000 жители имат т.нар. 4,5G, което им дава възможност за скорости до 150 мегабита в секунда. Втората насока е оптичната инфраструктура. До момента имаме над 16 хил. километра оптична мрежа и ще продължаваме да я развиваме. Имаме покритие на фиксирана мрежа в над 40 града и над 90 малки населени места. Планираме всяка година да добавяме между 50 и 100 хил. домакинства, свързани с интернет. Третата посока е телевизионната ни платформа, на която предстои обновление с нова интерактивна услуга, която ще позволява много нови функционалности.
Повече четете в брой 83 на сп. "Икономика" - на пазара от днес