Афера за $1,2 млрд. удари по имиджа на Дилма Русеф
Petrobras платил огромната сума за тексаската рафинерия "Пасадена", опозицията иска разследване на сделката
В Бразилия масово се пише за аферата с петролния държавен гигант Petrobras, която хвърли сянка върху имиджа на президента Дилма Русеф, информира Deutsche Welle (DW).
Германската медия пояснява, че концернът сключил скандална сделка за 1,18 млрд. долара, при положение, че е в дълбока криза. Толкова е платил Petrobras за тексаската рафинерия "Пасадена" - 27 пъти повече от цената, на която "Пасадена" бе купена през 2005 г. от белгийската фирма Astra Oil. “Нищо чудно тогава, че бразилските медии говорят за скандал и не спират да се ровят по случая. Смущаваща е не само огромната цена, но и фактът, че Дилма Русеф е гарантирала лично за покупката. Впрочем преди да стане президент, от 2005 до 2010 година, тя е председател на управителния съвет на Petrobras”, коментира DW.
Президентката категорично отхвърля обвиненията за лошата сделка, отправени към нея, понеже експертизите около покупката, които ѝ били предоставени, били „непълни”. Бразилската опозиция обаче настоява за съставяне на специална разследваща комисия, а федералната полиция дори започна разследване по случая.
Опозицията в страната я обвинява и като цяло за кризата в Petrobras. През последните години компанията загуби половината от стойността си: докато през 2010 г. концернът се оценяваше на 170 млрд. долара, сега пазарната му стойност е 79,6 млрд., и то въпреки покачващите се цени на петрола и откритите големи нефтени залежи по крайбрежието на Рио де Жанейро.
Според бразилски експерти, Petrobras е “жертва на политически решения”, понеже концернът е принуден да продава петрола си до 20% под международните цени, за да може правителството да контролира инфлацията в страната. Избирателите пък сега ще наказват своята президентка, като ѝ гласуват ниско доверие. "Популярността на Дилма Русеф намалява поради няколко причини. Една от тях е Petrobras. Той е нещо като национална светиня за бразилците", казва пред DW директорът на консултанската фирма CBIE Адриано Пиреш.
Също така концернът е задължен да купува част от оборудването си от местни доставчици, за да насърчава бразилската икономика, при положение че някои местни производители продават по-скъпо оборудване от чуждестранните. "Тази ценова политика заварва Petrobras в много неподходящ момент. Концернът е изправен пред сериозно изпитание, защото трябва да инвестира огромни суми за разработката на откритите находища", казва икономистът Мауро Рохлин.
На всичкото отгоре концернът не смогва на вътрешното търсене и е принуден да внася петрол от чужбина – през последните 3 години импортът на нефта в Бразилия е нараснал с 450% на международни цени. Така концернът купува скъп петрол от чужбина, но е принуден от държавата да продава на вътрешния пазар на ниски цени.