Бензинът ще поскъпне с 6 стотинки догодина заради акциза
Има сериозен спад при потреблението на горива
Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация:
Г-н Делчев, в петък „Лукойл” отново намали цените на горивата. На какво се дължи това?
Дължи се основно на успокояване на обстановката около Иран. Това сбъдва за момента мои прогнози, че с добър ход на преговорите, психологическото напрежение в района ще се успокои. Това ще доведе и до падане на цената на суровия петрол. И той наистина поевтинява макар и по-бавно, отколкото ми се иска. От своя страна „Лукойл” реагира адекватно.
Бихте ли направили приблизителна прогноза как ще се движи цената на петрола?
Според мен разумната цена на петрола, при една успокоена обстановка, едни разумни преговори с Иран, би трябвало да е някъде около 100-110 долара за барел сорт „Брент”. Цената може да отиде дори и по-надолу. В момента тя се върти малко под 120 долара за барел.
В момента цената на суровината реална ли е?
В момента цената на петрола не е реална. Тя все още е резултат на рязкото й повишаване през последните два-три месеца основно заради кризата около иранската ядрена програма. В момента ние сме свидетели на процес на бавно поевтиняване, което е резултат на успокояването на обстановката около Иран. Тъй като тя все още не е сигурна – няма подписани договорености, има само изявления, които се правят от официални дейци, но все още се водят преговори, пазарите реагират с предпазливо намаляване на цените. Ако се стигне наистина до успешно завършване на преговорите с Иран, то цените на петрола ще паднат още.
Посочихте, че разумната цена е около 110 долара за барел. Как би се отразило това на стойностите на горивата у нас?
Разбира се, това би довело до поевтиняване на горивата в България. Но няма формула, която да каже, че ако петролът падне с определена сума, то такова ще е и намалението при горивата. Визулано, ако се погледне кривата на движение на суровия петрол и кривата на движение на цените на горивата на дребно, те са почти успоредни. Казвам почти, защото суровият петрол варира на дневна база – един ден е 119, на следващия е 120, после става 116, а на по-късен етап – 125 долара за барел. Цените на горивата на дребно нямат тази дневна зависимост и не могат да се променят ежедневно. Те все пак са на седмична база или на някакви други периоди, не могат да следват цената на петрола и не е необходимо да го правят. Успоредните криви означават, че когато суровият петрол върви нагоре, цените на горивата у нас го следват. Когато поевтинява, това се отразява и на суровините у нас. Няма формула, която да каже, че при 10 долара спадане на цените, горивата ще поевтинеят с 30 стотинки в България, примерно. Затова никой не може да даде точна прогноза. Не може да се сравнява, че преди една година цената на петрола е била около 110 -120 долара за барел и бензинът пак е струвал толкова, тъй като за това време много други неща са се променили. Акцизите са нараснали, задължителните запаси са по-големи, повече биодизел се смесва. Няма пропорция, с която да можем да пресметнем и да кажем, че при такава цена на петрола, очаквайте 28-30 стотинки поевтиняване на бензина и дизела.
Понеже това не е единственият компонент при пресмятането на цените на горивата, нали?
Да, точно така е. Но другите компоненти са сравнително постоянни. При 40-45 процента тежест на данъците, определени през миналата година, те поне през календарната година не се менят. Този фактор е постоянен. Производствените разходи на предприятията също са постоянни или с много малки движения. Печалбата е ниска, няма накъде повече да се намалява, а няма и много потенциал заради конкуренцията. Единственият фактор, който в момента движи цените на горива нагоре и надолу, е стойността на петрола. Акцизът за следващата година се определя в края на настоящата календарна година, заедно с бюджетния закон се променят и данъчните. Обикновено акцизите влизат в сила от 1 януари.
Каква промяна очаквате при акцизите за догодина?
Очаквам промяна. Много зависи от това дали изменението на директивата за енергийните носители ще бъде приета или не. Ако бъде приета, ще се промени формулата за образуване на акциза върху горивата – 20 евро за тон отделен въглероден двуокис и евровата равностойност върху калоричната на горивата. Това ще доведе до поскъпване на дизела, но не мога да кажа с колко. Ако не се промени формулата, то за някои от горивата – бензин и дизел, предстои увеличение, за да догоним минималните нива за Европейския съюз. Повишението ще е с не повече от 100 лева на тон. Може би ще е в порядъка на 5-6 стотинки.
Разполагате ли с данни за потреблението на горива в страната? Отчитате ли намаление?
Определено ще има намаление в потреблението на горива. За миналата година спрямо предходната 2010 година, спадът беше сериозен с около 12-13 процента. Тази година също ще имаме намаление в резултат на кризата.
Какво е вашето мнение за шистовия газ? Трябва ли да падне забраната за проучване?
Моето мнение е, че като българин бих искал да знам дали съществува резерв от шистов газ у нас. Това е нещо, което към момента само се подозира. След като разберем дали има или няма, по-правилно можем да направим избор. Аз не съм привърженик на всяка цена да се добива шистов газ, въпреки, че много държави добиват тази суровина както и петрол от нефтени шисти. Канада е една от държавите, които имат много високи изисквания към екологията, и добива петрол от нефтени шисти без да замърсяват околната среда. Бих искал да се позволи проучване, за да знаем дали имаме или нямаме потенциал за добив на подобен ресурс. Ако имаме, тогава вече трябва да се вземе политически отговорно решение дали искаме да добиваме шистов газ или да си пазим природата.