ДКЕВР отчете 650 жалби от началото на 2014 г.
ЕРП-тата, топлофикациите и ВиК-дружества предизвикват най-много оплаквания от страна на потребителите
Формален отчет
Цели 650 жалби са подадени в Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР) от началото на годината. Това отчете по повод откритата приемна, която регулаторът организира във Велико Търново, един от членовете на комисията Илиян Илиев.
По този начин за половин година се събират по над 100 жалби на месец или по минимум три такива дневно. „Те са за три от секторите, които трябва да контролира комисията газоподаване, топлоподаване и електроподаване. Броят им е по-малък в сравнение с миналата година”, увери комисарят пред местните медии. Според членовете на ДКЕВР, по-ниският брой на оплакванията се дължи на инициатива за откритите приемни дни. „По време на срещите с гражданите ние им обясняваме, че ако имат проблем трябва да се обърнат първо към съответния оператор. Ако решението му не ги удовлетворява, те пишат втора жалба до ДКЕВР”, каза още Илиян Илиев.
По думите му, най-много жалби са подадени към електроразпределителните предприятия (ЕРП), на второ място са топлофикационните, а на трето място ВиК и на последно място газовите дружества. Според Илиев проблемите във всички областни градове са „напълно идентични”. „Що се касае до ЕРП-та, те са – оспорване на сметка, качество на електроенергията, чести прекъсвания на тока, подмяна на средства за търговско измерване , при която няма съставен протокол или с две думи - сменяне на електромери без уведомление”, коментира той.
При жалбите към топлинните дружества водещи са тези за дяловото разпределение на енергията, след това отново се нарежда оспорването на сметки. Според представителя на ДКЕВР при водоразпределителните дружества законът е друг: „Там оплакванията са най-вече за собствеността и регулацията на водомерите”.
За жалбите при газовите дружества разказа Димитър Димитров, който също е член на ДКЕВР. „В природния газ като че ли поне в последната година жалбите са повече свързани с проблеми на не битови абонати и ползватели на природен газ. Сред тях са недадено право на достъп. Повечето жалби са свързани с това, че хората не знаят какви компоненти има във фактурата и какво плащат”, добави още Димитър Димитров.
Според него, приемните на ДКЕВР в областните градове са допринесли за формирането на общи условия за функционирането на всички дружества от един и същ сектор по идентичен начин. Той намекна и на необходимост от повече пари за регулаторна дейност. В този смисъл той изрази мнение, че регулаторните органи „трябва да имат финансов и човешки ресурс, за да могат да регулират процесите от гледна точка на контрол, а не само по отношение на цените”. „Ние трябва да засилим процесите на контрол и одит, които всъщност следят за изпълнението на лицензите и лицензионните режими във всички сектори, в които има регулация”, обобщи Димитър Димитров.
Вероятно "недостигът на финансови ресурс" обяснява факта, че от ДКЕВР не дадоха информация колко от жалбите са разгледани и най-вече какъв процент от тях има решение в ползата на потребителите на енергийни и ВиК услуги.