Кредиторите на БДЖ обявяват решението си в понеделник
Транспортният министър Данаил Папазов остана оптимист след днешната среща
Днешната среща между кредиторите по втория облигационен заем за БДЖ и представители на Холдинга и правителството не е довела до конкретни решения. Транспортният министър Данаил Папазов заяви пред в. Стандарт, че това е нямало как да се случи, поради отсъствието на представител на един от най-големите облигационери - германската банка FMS Wertmanagement.
Папазов, обаче, изрази оптимизъм след срещата, посочвайки, че има сближаване на позициите на двете страни и очаква кредиторите да обсъдят направени предложения и в понеделник да обявят окончателното си решение. По време на преговорите е бил постигнат консенсус за пълна конфиденциалност, относно параметрите на обсъдените въпроси.
Досега от българска страна бях отправени две основни предложения за преструктуриране, което да позволи компанията да изплаща задълженията и да реализира инвестиционните си планове. Първото бе за десетгодишно разсрочване на цялата сума, а второто за шестгодишно, но съчетано с 30% отписване на задължения. Кредиторите настояваха за незабавно плащане на просрочените суми и регулярни преводи на остатъка, според първоначалните условия на емисията.
Към края на юни задълженията по втория облигационен заем са за около 170 млн. лв., 76 млн., от които в просрочие. От няколко месеца преговорите с кредиторите по него са подновени, след като между 2010 и 2012 г. не са правени никакви плащания по емисията. Залог по емисията са 25 дизелови мотриси Siemens Desiro и 5 хил. товарни вагона. Основни облигационери, освен FMS Wertmanagement, са австрийската банка KA Finanz AG, френската BNP Paribas, белгийската Dexia и Първа инвестиционна банка (ПИБ).
Общите задължения на Холдинга са около 605 млн. лв. (от които 150 млн. просорчени), но за последната една година те са намалени с над 100 млн. лв.
На срещата днес трябваше да бъде обсъдена и възможността Deutsche Bahn International да изработи план за оздравяване на националния железопътен превозвач и евентуално експерти на компанията да поемат мениджмънта му. Идеята бе представена на 15 юли пред премиера Пламен Орешарски и транспортния министър Данаил Папазов. Очаква се в рамките на седмица да бъдат изпратени намерения и оферта, но преговорите ще продължат и решението вероятно ще бъде взето след формиране на следващото Народно събрание.
Влизането на германската компания има за цел да повиши сигурността сред кредиторите. Освен облигационерите, държавната немска банка KfW е финансирала покупката на електрическите мотриси Siemens Desiro.
Постигането на споразумението е от ключово значение за БДЖ, тъй като би позволило реализирането на плановете за закупуване на нови мотрисни влакове и модернизация на локомотиви.