Назначават 20 нови търговски аташета
Правителството отпусна 2 млн. лева на икономическото ведомство
Допълнителни разходи от 2 млн. лева за бюджета на Министерство на икономиката и енергетиката одобри правителството на заседанието си днес. Средствата са за издръжката и откриването на нови служби по търговско-икономическите въпроси (СТИВ), или т.нар. търговски аташета.
Към момента МИЕ има 61 дългосрочно командировани служители в СТИВ. Службите са позиционирани в 44 страни, от които 22 са в Европа, 7 - в страните от ОНД и Кавказ, и 15 - в страни в Азия, Америка, Близкия изток и Северна Африка.
Разкриването на нови СТИВ ще се извърши чрез оптимизиране на структурата. То ще се постигне със съкращаване на пет съществуващи служби и поетапно разкриване през годините на СТИВ в нови 20 дестинации, като за поне пет от тях ще се търси осигуряване, включително и финансово, чрез публично-частно партньорство с бизнес организациите. Предвижда се през 2014 г. да се инициира разкриването на нови 20 СТИВ в ОАЕ, Оман, Саудитска Арабия, Катар, Иран, Северен Ирак (гр. Ербил), Алжир, Тунис, Гана, Ангола, Индонезия, Тайланд, Малайзия, Пакистан, Армения, Туркменистан, Монголия, САЩ (гр. Чикаго), Унгария и Кипър.
МИЕ ръководи оперативно дейността на службите по търговско-икономическите въпроси към дипломатическите представителства на България в чужбина. Основните функции на служителите в СТИВ са свързани с подпомагане на българския бизнес при намирането на партньори за реализация на стоки и услуги, привличане на инвестиции, увеличаване на броя на туристите в България, популяризиране предимствата на българската икономика и на страната ни като бизнес дестинация.
След пика на глобалната криза Българя започна да възстановява и да активизира износа си. Значително намаля отрицателното търговско салдо на страната. Анализите сочат силно положителна тенденция на ръста на износа към трети страни. Окончателните данни за 2013 г. показват увеличен темп на ръст и за страните от ЕС - износът за тях нараства с 9,1%, докато за трети страни - с 3,5 на сто. Запазват се положителните тенденции за ръст към пазарите на Азия и арабските страни - ръстът на износа към Азия се увеличава изпреварващо с 20%, а към арабските страни - с 40,9 на сто.
Приносът на външното търсене за ръста на БВП ще има нарастващо значение и в бъдеще. Анализите на Европейската комисия сочат, че 90% от глобалния икономически ръст в следващите 10-15 години ще бъде генериран в страните извън ЕС, като само на Китай ще се пада около 1/3 от очакваното увеличение. В тези условия вероятно ще се наблюдава още по-усилено преориентиране към финансово стабилни и бързоразвиващи се пазари и пазари с нарастващо потребление и покупателна способност на населението.
Развитието на износа ни в средносрочен и дългосрочен план ще зависи също и от потенциала на икономиката на страната, от развитието на индустриалния сектор, селското стопанство и сектора на услугите. Приоритетно значение за България имат инвестициите и особено онези от тях, които са свързани с развитието на производства и индустрии с експортна насоченост и с преработка на суровини в готови и крайни изделия с висока добавена стойност.
По тези причини усилията и ресурсът в подкрепа на експорта и привличането на инвестиции следва да се насочат към страните от Азия, които се явяват приоритетни както от гледна точка на ръста на износа, така и по отношение привличането на инвестиции и туристопоток. За 2013 г. се запазват положителните тенденции при износа, който достига 2,566 млрд. евро (увеличение с около 470 млн. евро), а вносът е 1,886 млрд. евро (увеличение с 86 млн. евро).
Водещи търговски партньори на България в Азия са Китай, Сингапур, Република Корея, Индия и Япония. Освен с бърз икономически растеж и ръст на инвестициите, страните от Азия привличат като пазар с голямо потребление и нарастваща покупателна способност на населението. Те са основни вносители на суровини, селскостопанска и хранителна продукция и генерират значителен туристопоток.
Редица страни в Близкия изток и Африка също имат важно значение като перспективни и финансово стабилни пазари с традиционно значение и потенциал за българския износ и привличане на платежоспособни туристи. В тези региони съществуват благоприятни условия за разширяване присъствието на български компании, стоки и услуги, както и за реализацията на съвместни проекти в строителството, инфраструктурата, инженеринговите дейности и др.
През 2013 г. износът ни за арабските страни достигна 1,367 млрд. евро - ръст от 396 млн. евро спрямо предната година. За това увеличение допринесоха редица официални посещения, бизнес форуми и участия в международни изложения в държави като Катар, ОАЕ, Кувейт, Саудитска Арабия, Ирак, Ливан, Мароко, Тунис, Алжир и др. Българският износ към арабските страни е насочен основно към Ирак, Египет, ОАЕ, Саудитска Арабия, Тунис, Ливан, Алжир, Йордания, Мароко.