Yahoo! – славна история и неясно бъдеще
Навремето лидер в онлайн търсенето, сега компанията се бори да излезе от сянката на Google
Yahoo е една от най-известните интернет компании в света. Всичко започнало като студентско хоби, което променило света... Пишейки тяхната дисертация Дейвид Фило и Джери Янг от Станфордския университет, решили да организират информацията, която намират в Интернет. Те започнали да си правят списъци с линковете, които намирали за полезни. Скоро тези списъци станали доста големи и те ги разбили на категории, които пък също започнали да стават много и се наложило да бъде направено разделение на подкатегории и подкатегории... и така от нещо съвсем просто и логично се ражда идеята Yahoo.
Първоначално сайтът стартира под името "Jerry and David's Guide to the World Wide Web" (Пътеводител през мрежата на Джери и Дейвид), но после получил ново име което намерили с помощта на речник - Yahoo!. Това е акроним за "Yet Another Hierarchical Officious Oracle". Но основателите все пак твърдят, че най-вече са избрали името заради самото значение на думата yahoo - "груб, недодялан, неподправен." Първоначално неизвестният сайт бил хостван на личните компютри на Джери и Дейвид.
Скоро двамата разбрали, че не били единствените, които се радвали на място в мрежата, където можело да се намери класифицирана и организирана информация и не след дълго стотици хора, далеч извън пределите на Станфорд се възползвали от портала им. Думичката yahoo се разпространявала от уста на уста и скоро сайтът събрал значителна бройка потребители. През есента на 1994 г. компанията чества първия ден, в който зарежданията на сайта достигат 1 000 000 или 100 000 уникални посетители. Поради огромния трафик (за онова време) Дейвид и Джери разбрали, че държат в ръцете си огромен потенциал за бизнес. През март 1995 г. основават компанията и се срещат с множество инвеститори от силиконовата долина. Сред тях била и компанията Sequoia Capital, която била инвестирала в Apple, Atari, Oracle и Cisco, а сега била съгласна да инвестира и в Yahoo. И така през април 1995 g. компанията основана от двамата студенти получава 2 млн. долара финансиране.
Джери Янг и Дейвид добре осъзнавали, че компанията им имала потенциала бързо да се разрасне и започнали да набират и изграждат екип от мениджъри, които биха могли да овладеят, управляват и стимулират този ръст. През есента на 1995 г. Yahoo получила и втора финансова инжекция от Reuters и SoftBank, а през април 1996 г. компанията реализирала изключително успешно публично предлагане на акции (IPO).
Днес Yahoo продължава да е водеща световна интернет компания, въпреки че продължава да губи пазарен дял за сметка на Google. Компанията предлага разбираеми лесно достъпен набор от услуги на повече от 340 000 000 човека всеки месец. Също предлага и услуги свързани с онлайн бизнес и предприемачество, създадени да увеличат продуктивността и присъствието в интернет на клиентите си. Пример за подобни услуги е порталът "Corporate Yahoo" - предприемачески портал.
През юли 2012 г. Yahoo направи най-големият си удар като привлече бившият мениджър в Google - Мариса Майер. Още с встъпването си в длъжност започнаха промените.
Говори се, че Майер възнамерява да внесе нововъведения в търсачката и имейл услугата на компанията. Тя ще опита да осъществи този план, стимулирайки вътрешно-фирмената разработка на иновативни уеб технологии и откривайки стартъпи с перспективни продукти за придобиване.
Технологии в сферата на социалните медии, мобилни устройства и предоставяне на локализирана информация според нуждите на потребителите в реално време са приоритети за екипа на Майер.
Нейният план е Yahoo да започне да разпространява съдържанието си и рекламната си платформа на други уебсайтове - стратегия, вътрешно позовавана като "играй в мрежата" (Play the Web).
Планът включва разработването на платформа, която помага на собствениците на популярни уебсайтове и блогове да инсталират Yahoo софтуер на своите страници, показвайки съдържание и видеоклипове според предпочитанията и интересите на посетителите.
Мариса Майер е изправена пред тежка задача - да преобрази Yahoo, компания със застоял растеж на приходите и посредствена цена за акции на борсата.
Google и други конкуренти отдавна засенчиха Yahoo в онлайн рекламата, която носи 5 милиарда долара приходи годишно на уеб пионера. Основният проблем на компанията е откриването и задържането на талантливи служители, които често "бягат" в Google и Facebook, изкушени от по-високите заплати и по-благоприятна работна среда.
Новата изпълнителна директорка на Yahoo внася успешни практики от своя опит в Google. Като пример, тя редовно подчертава колко важни са данните за начините, по които потребителите използват сайта на Yahoo, да се анализират и прилагат за неговото подобрение.