А1 и Теленор настояват, че индексацията им е в полза на потребителите
Становищата им идват след заявката на Корнелия Нинова за забрана на покачването на цените
„А1 България“ и „Теленор България“ излязоха с официални позиции по повод заявката на вицепремиера и икономически министър Корнелия Нинова, че ще бъде разпоредено да се спре увеличението на тарифите по предприетия от тях начин. Двете компании настояват, че начинът им на индексация всъщност е по-щадящ за потребителите. Те подчертават също, че имат диалогичен подход в комуникацията си с държавата и ще разчитат на такъв.
Теленор изтъква, че ще изчакат КЗП да издаде заповед за нелоялна практика, преди да предприемат следващи стъпки и евентуално преосмисляне на действията си. Казват още, че че подходът към индексацията, станал повод за конфликт, всъщност е по-добрият вариант за клиентите, а и:
За 50% от клиентската ни база тази промяна ще бъде в размер на по-малко от 1 лев с ДДС.“
„Бихме искали да подчертаем, че в интерес на потребителите взехме решението да отложим прилагането на инфлационния индекс за 2020 г. и да го приложим през февруари, заедно с този за 2021 г., като по този начин считаме, че индексацията е максимално щадяща за клиентите ни. Индексацията ще се отрази във фактурата на настоящите клиенти след 05.02.2022 г. Очакваме индексацията да е около 5%“, се посочва в становището.
От А1 изтъкват „безспорното правно основание“ на решението си да въведат индексацията за текущата година с индекса за предходната.
Единствено водени от потребителския интерес, взехме решение индексирането да бъде отразено в началото на 2022 г., когато се генерират фактурите за ползвани услуги за месец декември 2021 г. Тогава се очаква Националният статистически институт да публикува и средногодишния индекс на потребителските цени за 2021 г. Планираме двата индекса да се сумират и да се приложат наведнъж за бъдещи фактури, без да засягат вече издадени такива“, се казва в изявлението на А1.
И двете компании мотивираха решенията си с нарастващата инфлация и желанието да продължат да осигуряват качествени и редовни услуги на своите абонати.
Двете становища идват, след като днес Нинова се закани със заповед за забрана на повишението на цените, а КЗП от своя страна към момента има публикувани само препоръки към бизнеса.
От Българска асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО) изразиха загриженост относно опитите за непазарна намеса от страна на държавата.
Бихме искали да обърнем внимание, че индустрията е готова на диалог по икономическите причини, довели до това трудно решение“, се посочва в официалната позиция.
От БАККО изтъкват, че предприетите действия са изцяло в съответствие с действащото законодателство и европейската практика, а средното увеличение на потребител ще е до 1 лев. Според тях те са „крайно необходими, за да могат телекомуникационните оператори да продължат да предоставят услуги с непрекъснато и високо качество, както и да гарантират инвестициите в развитие на модерна инфраструктура“.