Alibaba се надява на рекорди в „Деня на самотните сърца“
Утрешната дата, която гигантът превърна във фестивал на пазаруването, в Китай известна като „гола пръчка“
~ 2 мин.
Китайският гигант в онлайн търговията Alibaba през последното десетилетие успя да превърне годишното отбелязване на неофициалния ден на необвързаните в най-големия в света фестивал, посветен на пазаруването. Това винаги се случва на 11 ноември (11.11) заради визуалното напомняне на датата на „гола пръчка“, както в Китай наричат ергените, пише списание Fortune.
Макар събитието да е замислено през 90-те от група колежани като протест срещу традиционните празници, концентрирани около двойките, взривообразният му растеж се дължи именно на Alibaba. През 2009 г. компанията рекламира „Деня на самотните сърца“ като възможност за потребителите да накупят подаръци за самите себе си, предлагайки им големи намаления.
През онази първа година брутната стойност на продадените стоки достига 7.5 млн. долара. Осем години по-късно показателят вече е скочил над 3000 пъти и през 2017 г. достигна рекордните 25.3 млрд. долара. Само през първите две минути от началото на разпродажбите китайските потребители похарчиха 1 млрд. долара. За сравнение, на Amazon бяха необходими 30 часа, за да достигне тази стойност през своя ден на големи разпродажби същата година.
Alibaba комбинира отстъпки в онлайн пазаруването със зрелищни събития на живо, за да стимулира търговията още повече. От 2015 г. компанията организира екстравагантни годишни гала спектакли за началото на фестивала. Предавани на живо, тези програми привличат аудитория от 200 милиона зрители.
Успехът на продажбите се допълва и от логистичната мрежа на Alibaba - Cainiao, която смело поема наплива от поръчки през деня. Миналата година в „Деня на самотните сърца“ са били разпратени над 331 млн. пакета, като първата поръчка е стигнала местоназначението си за едва 13 минути.
Постигането на толкова гладка работа в национален мащаб несъмнено е истинско чудо. Миналия месец Cainiao представи почти изцяло автоматизиран склад, който подготвя за тазгодишните разпродажби. Предполага се, че съоръжението ще може да обработва поръчките с 50 процента по-бързо от складовете, в които работят само хора.
Всеки допълнителен обработен пакет обаче засилва натиска върху околната среда. Миналата година от пратките в Деня на самотните сърца са останали 160 000 тона отпадъци от опаковки, само 10 процента от които могат да бъдат рециклирани.
Фестивалът тази година ще бъде следен особено внимателно, предвид че Alibaba отчита една от годините на най-слабо представяне в историята си. Акциите на компанията се сринаха с 21% от януари и резултатите от предходните две тримесечия са тревожни, даващи предупреждение за предстоящ спад на продажбите.
Важна е и по-широката картина. Анализаторите възприемат представянето на Alibaba като показател за състоянието на китайската икономика, задвижвана от потреблението. Слаби резултати от „Деня на самотните сърца“ могат да сигнализират за загуба на доверие в развитието на икономиката на Китай, която попадна под натиска на търговските войни и дълговото бреме.
Макар събитието да е замислено през 90-те от група колежани като протест срещу традиционните празници, концентрирани около двойките, взривообразният му растеж се дължи именно на Alibaba. През 2009 г. компанията рекламира „Деня на самотните сърца“ като възможност за потребителите да накупят подаръци за самите себе си, предлагайки им големи намаления.
През онази първа година брутната стойност на продадените стоки достига 7.5 млн. долара. Осем години по-късно показателят вече е скочил над 3000 пъти и през 2017 г. достигна рекордните 25.3 млрд. долара. Само през първите две минути от началото на разпродажбите китайските потребители похарчиха 1 млрд. долара. За сравнение, на Amazon бяха необходими 30 часа, за да достигне тази стойност през своя ден на големи разпродажби същата година.
Alibaba комбинира отстъпки в онлайн пазаруването със зрелищни събития на живо, за да стимулира търговията още повече. От 2015 г. компанията организира екстравагантни годишни гала спектакли за началото на фестивала. Предавани на живо, тези програми привличат аудитория от 200 милиона зрители.
Успехът на продажбите се допълва и от логистичната мрежа на Alibaba - Cainiao, която смело поема наплива от поръчки през деня. Миналата година в „Деня на самотните сърца“ са били разпратени над 331 млн. пакета, като първата поръчка е стигнала местоназначението си за едва 13 минути.
Постигането на толкова гладка работа в национален мащаб несъмнено е истинско чудо. Миналия месец Cainiao представи почти изцяло автоматизиран склад, който подготвя за тазгодишните разпродажби. Предполага се, че съоръжението ще може да обработва поръчките с 50 процента по-бързо от складовете, в които работят само хора.
Всеки допълнителен обработен пакет обаче засилва натиска върху околната среда. Миналата година от пратките в Деня на самотните сърца са останали 160 000 тона отпадъци от опаковки, само 10 процента от които могат да бъдат рециклирани.
Фестивалът тази година ще бъде следен особено внимателно, предвид че Alibaba отчита една от годините на най-слабо представяне в историята си. Акциите на компанията се сринаха с 21% от януари и резултатите от предходните две тримесечия са тревожни, даващи предупреждение за предстоящ спад на продажбите.
Важна е и по-широката картина. Анализаторите възприемат представянето на Alibaba като показател за състоянието на китайската икономика, задвижвана от потреблението. Слаби резултати от „Деня на самотните сърца“ могат да сигнализират за загуба на доверие в развитието на икономиката на Китай, която попадна под натиска на търговските войни и дълговото бреме.