Американски компании имат „принципен“ интерес да строят пътища в България
Един от двигателите на икономиката е строителството, каза Аврамова
Американски компании проявяват интерес към изграждането на големи инфраструктурни проекти в България, стана ясно сред среща на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова с посланика на САЩ в България Н. Пр. Херо Мустафа.
Големите инфраструктурни проекти, които се изпълняват в момента в България, са строежът на автомагистралите „Хемус“ и „Европа“, както и скоростният път Видин – Ботевград в участъците Мездра – Ботевград и Видин – Макреш.
Предстои и изграждането на тунела под Шипка, за който вече има обявена обществена поръчка и интерес проявиха две турски, една китайка и четири български фирми. От изказване на министър Аврамова днес стана ясно, че до края на годината се очаква да бъде обявена процедура за изграждането и на пътя Русе – Велико Търново.
Друг стратегически обект в плановете на правителството е завършването на автомагистрала „Черно море“, за която се търсят възможности за реализация и чрез публично-частно партньорство.
Към кои инфраструктурни проекти имат интерес американските компании и дали става въпрос за някои от гореизброените, не става ясно. На въпрос на Economic.bg към регионалното министерство за уточнение, те отговориха, че става дума за „принципният интерес на американски компании да участват в реализацията на инфраструктурни обекти в страната“.
„Всички компании, които имат капацитета да изпълняват инфраструктурни обекти могат да се включат в публичните търгове, както и в бъдещи проекти, които се предлагат на концесии“, уточняват от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.
Строителството беше един от двигателите на икономиката през 2019 г.
Това каза министър Аврамова по време на срещата си с посланик Херо Мустава и заяви, че амбициите на министерството са секторът да продължи да работи със същите темпове.
„Работата на строителните фирми ще помогне за икономическото стабилизиране на страната и за излизане от кризата не само, защото в строителството работят над 200 хиляди души, но и с изпълнението на съпътстващите икономически дейности като доставка на материали, консумативи и на техника – също от значение за възстановяване на част от икономиката на страната“, каза Аврамова.
„Искаме да имаме качествено и сигурно строителство“, подчерта в разговора министър Аврамова и бе категорична, че всички компании, които имат капацитета да изпълняват такива инфраструктурни обекти, могат да се включат в публичните търгове.
Развитието на строителния бранш и инвестициите в него са сред основните приоритети на правителството. Това беше и един от браншовете, които не спряха работа по време на извънредното положение в страната. Напротив, дори се приеха промени в Закона за извънредното положение, внесени от лидерът на НФСБ Валери Симеонов, според които строителството по морето това лято ще са разрешени до 15 юни, а не до 15 май, както обикновено. Като мотив се изтъкна факта, че след като „битката“ за спасението на туристическия сезон е почти загубена, то трябва да се подпомогне друг бранш, в който са заети много хора.
Вицепремиерът Томислав Дончев, след последния Коалиционен съвет, дори заяви: „ограничения в средствата за строителство няма да има. Напротив, ако имаме възможност, даже ще ги увеличим“. Така на практика правителството подкрепи искането на Строителната камара държавата да финансира „строително цунами“, което да помогне при излизането от кризата.