Байомик, или как да направиш пробив в нова ниша
Сред клиентите на този иновативен бизнес са някои от най-великите компании, които създават луксозни изделия
Опитай пак, пробвай по по-добър начин – това е формулата, която според съоснователя на „Байомик“ (Biomyc) Атанас Енев води към високите постижения: „Опитайте и вие, само така ще разберете колко е трудно да пробваш пак и как не е лесно да го направиш още по-добре. Именно този подход акумулира успеха, защото става все-по лесно от един момент нататък“. Ето как един български стартъп, преминал през акселератора на Клийнтех, намира своето място на пазара с биоразградима алтернатива на стиропора...
Компанията е основата през февруари 2018 г. Този стартъп поема своя риск да работи с нов материал и да прави пробив в ниша, която до момента не е съществувала. Екипът е от шестима, които намират най-точните партньори за всеки свой проект. Те са пример как малко хора с добра организация на процесите може да направят големи неща с привлекателен екопродукт.
В началото
„Байомик“ има за цел да разработи в лабораторни условия подходящ гъбен материал, с който да прави опаковки. Но стигат до кръстопът – да инвестират още време и ресурси в развойната дейност или да започнат да продават на пазара услуга с добавена стойност, като се работи с вече патентован материал на чуждестранна компания. Избират да станат дизайн компания, която разработва продукти от А до Я, като за тяхното изпълнение се доверяват на наличната екоразработка. Предлагат нишова услуга, която никой друг към момента не е развил. И въпреки че са между 10 и 80 пъти по-скъпи от стандартните производства, големи компании се насочват към тях. Клиентите им най-често са от Западна Европа и са в най-високия ценови сегмент на съответното производство.
Добавената стойност
е, че материалът е екологично чист заместител на стиропора. И е факт, че ги търсят производители, които имат нужда от точно такава нишова услуга – тъй като засега само те комбинират дизайн с експертно знание за гъбения материал и много научно-техническа експертиза в лицето на биотехнолози и специализирана лаборатория, разчитат и на проф. Алберт Кръстанов - ръководител на катедра „Биотехнологии“ в Университета по хранителни технологии в Пловдив. Това им позволява да поемат комплексни и сложни задачи.
На този етап „Байомик“ се определя като дизайн компания, която помага на световни фирми да интегрират патентования гъбен материал в своите процеси и продукти. Този екоматериал е подходящ не само за опаковки, но и за детайли вътре в колата. Корейски производител на концептуален автомобил е станал техен клиент. Строителната индустрия навярно е най-доброто място за приложение от гледна точка на влиянието върху околната среда – за топло- и шумоизолация, декоративни панели, преградни стени. И вече работят с чуждестранни, но и с български компании по такава тема. Колкото повече продукти се произвеждат, толкова по-добре е те да са максимално безвредни за околната среда.
Всяка нова технология
обаче има нужда от време, за да навлезе широко на пазара, което да позволи цената ѝ да стане поносима. При пластмасата е отнело 150 години, докато за време под 1 сек. да се произвежда продукт за стотинки. Това един ден ще стане и с гъбения материал, вярва Атанас Енев. Според него с отлично проектирани екологични продукти, оптимизирани като производство и цена, е по-добре да се излезе на пазара още сега, вместо да се чака да минат години. Изхождайки от тази концепция, „Байомик“ са създали своя оптимизирана и стандартизирана система от гъбен материал, хартия и картон, която ще става достъпна за средни и малки компании. С тяхната иновация, даваща улеснения, се елиминира нуждата от дизайн и прототипиране, като изделията се правят по икономически изгоден начин, без утежняващи разходи.
Атанас Енев - Снимка Личен архив
С инвестиция от 80 хил. евро
е създаден софтуер и дизайн, той се интегрира при производителите, които работят с гъбения материал, а „Байомик“ получава процент от всяка произведена опаковка. Компанията вече е защитила интелектуалната собственост на всички 25 опаковъчни решения чрез заявки за индустриален дизайн. Засега тези екоопаковки и различните видове детайли, правени по поръчка, се ползват най-вече за продукти и изделия категория „Лукс“.
С увеличаване на мащаба пазарът ще се разширява и цената няма да е така недостъпна. На този етап хартиените компоненти ще се правят от български партньори, а софтуерът се интегрира при холандски производител на екоопаковки. „Байомик“ ще дава лицензионни права на производители. И колкото повече са производителите на пазара, толкова повече ще са техните потенциални клиенти. В България са правени тестове как гъбеният материал реагира на добавки от роза и лавандула, налични в изобилие у нас. Резултатите са обнадеждаващи и такива отпадни продукти ще се включат в материала като подобрител, който осигурява устойчивост, аромат, твърдост или мекота.
Предприемачеството е умение
което позволява да се движиш с нуждите на пазара чрез постоянна оптимизация на предлагането, докато се влезе в подходящата ниша. И ето какво още казва Атанас Енев: „Има ли достатъчно голям проблем, който компанията да решава, това ще е основанието тя да се развие. Когато работиш по най-добър начин за клиентите си и те са доволни, започват да се появяват нови и нови възможности. Така ние стигнахме до идеята да създадем собствен продукт, свързан със системата за опаковане и създаването на софтуер за дизайн. От септември 2023 г. патентодържателите на технологията за производство на гъбен материал я направиха отворена за всички европейски държави и Израел. Това
ще ускори развитието
и производството, тъй като от патентодържатели и лицензианти създателите на технологията стават производители на тази суровина. Те ще я доставят на изгодни цени в големи количества на други производители, които ще правят нови продукти. Патентът в световен мащаб изтича през 2027-а, което съвсем ще отвори вратите повече производители свободно да създават нови продукти“.
Как „Байомик“ може да заеме място сред най-великите компании? Като им помагаме, отвръща Атанас Енев. Организации като тяхната са гъвкави, бързи, иновативни, но те нямат големи бюджети и несметни ресурси. Затова гледат на България като чудесно място с потенциал да е иновативен хъб, който постепенно да развие и своята производствена мощ. Близо до Западна Европа, в съседство с Турция - това според екипа на креативната българска компания е ключово местоположение, от което е време в максимална степен да се възползваме.