Българин честно е измамил Spotify и е спечелил над $1 млн.
Проблемът на Spotify с фалшивите артисти изглежда се задълбочава все повече
Проблемът на Spotify с фалшивите артисти изглежда се задълбочава все повече. Според Music Business Worldwide потребител от България се е възползва от тази уязвимост и успял да спечели цяло състояние по този начин. Измамата е била забелязана от представители на музикалната индустрия.
В статията се разказва как „сенчеста фигура, базирана в България“ е създала два плейлиста – „Soulful Music“ и „Music From the Heart“, с фалшиви песни. Те били кратки, но достатъчно дълги, че да бъдат засечени от монетизационната система на Spotify. Пиковият момент в схемата е бил достигнат в края на миналото лято, когато печалбата от отчисления за изпълнители звукозаписни компании достигнала сумата от над 1 милион долара.
Измамата е била засечена от няколко професионалисти. Като представители на лейбъли те имат достъп до поверителна седмична класация на платформата, която подрежда плейлисти според генерираните приходи за предходните седем дни. Така в един септемврийски ден в нея попаднали „Soulful Music“ и „Music From the Heart“.
„Music From the Heart“ се появил на 84-о място в глобалната класация на Spotify и на 22-о в американската ранглиста. Резултатът на „Soulful Music“ бил още по-съкрушителен. Плейлистът се озовал под номер 35 в глобален план и номер 11 в САЩ.
И двете позиции на „Soulful Music“ – глобалната и американската, били по-високи от всички плейлисти на мейджър компаниите. Това, логично, приковало тяхното внимание.
Най-любопитното е, че двата постиженията на двата плейлиста всъщност не нарушават правилата на Spotify.
По времето, когато „Solulful Music“ бил засечен, в него имало 467 песни, всички записани от привидно неизвестни изпълнители с бегло онлайн присъствие. Впечатление прави, че броят им е много голям, а последователите му били твърде малко. През третата седмица на септември 2017 г. за него се били абонирали едва 1 797 души, сочи статистика на ChartMetric.
Нещо повече, по-голямата част от песните били малко над 30 секунди, което е минималната времева продължителност, необходима за монетизация в Spotify. Месечните слушатели на всяко от парчетата варирали около 1 200.
Логично възниква въпросът как „Soulful Music“ е победил плейлистите на Sony, Universal и Warner? Има два възможни отговора.
Първият е, че „Soulful Music“ е бил толкова пристрастяващ, че потребителите са го слушали нон-стоп, отново и отново.
Другият вариант е същият български потребител, който е създал плейлиста, да е разкрил и множество на брой акаунти, които да въртят песните в него. За да имат те достатъчно генерирани приходи, че да влязат в топ 15 на плейлистите на платформата, трябва да са били платени абонати. Това изисква допълнителни разходи, но сметките сочат, че те са оправдани в дългосрочен план. Изчисленията на Music Business Worldwide показват, че „Soulful Music“ е можел да генерира средно по 300 000 долара месечно. Това означава, че за четирите месеца, през които измамата е действала, човекът е прибрал над милион.
На практика във всичко това няма нищо незаконно, предвид че е напълно съобразено със съществуващите правила на стрийминг услугата. Лейбълите обаче са меко казано ядосани, а от Spotify досега не са коментирали казуса. Вече месеци наред компанията настоява, че продължава да се бори с изкуствената манипулация на стрийминг активността на платформата и да инвестира сериозно в методологията си.