Българите ходят на екскурзия за 3 дни, но пътуват по-често
Намаляват цените на туристическите пакети
Румен Драганов:
Румен Драганов работи в сферата на туризма повече от 30 години. Завършил е Техническия университет в София и университета за национално и световно стопанство. В момента е директор на Института за за анализи и оценки в туризма. Economic. bg разговаря с него за очакванията за летния сезон, най-посещаваните дестинации и предпочитанията на туристите през 2016 г.
Г-н Драганов, какви са очакванията за туризма в България през предстоящия летен сезон?
Очакваме много силен летен сезон на база на високия процент предварителни записвания, които от някои пазари надскочиха 50% до момента. Визирам тези на Словакия и Полша. На руския пазар записванията надхвърлят 30%. Значителен наплив на туристи ще се усети в края на юли и началото на август.
За България 2016 г. е много натоварена с туристи от много европейски дестинации. Главната причина за това е геополитическата ситуация в Турция, заради която отпадат между 15-18 млн. европейски туристи. Съответно, те се насочват към дестинациите Испания, Италия, Гърция и България. Тази година не просто наблюдаваме завишен, а екстраординарен интерес.
Туристи от кои други страни ще ни посетят?
От началото на месец май има значително увеличение на туристи от Израел към България. Ще има ръст на пътуванията от по-далечни дестинации, като Китай, Япония, САЩ и Канада.
Към кои дестинации ще се насочат българите през летния сезон?
Основните дестинации за българите традиционно са съседните страни, като през тази година по-големият туристопоток ще бъде към Гърция, Македония и Сърбия. Към Турция се забелязва 30% спад на интереса за пътуване, вследствие на случилите се събития, които носят несигурност за туристите.
Кои наши курорти ще бъдат най-предпочитани?
През лятото традиционно най-натоварено е Черноморското крайбрежие, което обхваща около 66% от туристическия интерес. Около 12% от туристопотокът ще се насочи към планинските курорти, главно към къщите за гости и семейните хотели и други. Търсен ще бъде и културният туризъм, който ще привлече 12% от туристите. Това е свързано и с нововъзникналите туристически атракции, като обновените археологически паметници в страната и фестивалите.
Когато става въпрос за туризъм в България, през лятото най-търсен е морският туризъм, след него планинският. Спа и уелнес туризъм пък е търсен целогодишно.
По отношение на културния туризъм, още от миналата година имаме едно значително задвижване на фестивалите, които привличат както с традициите и обичаите, така и със съвременните изкуства над 180 фестивала. Например, съборът в Рожен събра 350 000 туристи, а опашката от автомобили надхвърляше 50 км.
Какви са тенденциите за туризма през 2016 г. Ясно е, че туристите са повече, но има ли промяна в техните предпочитания?
Забелязва се намаляване на продължителността на пътуванията и увеличаване на тяхната интензивност. Българите пътуват средно за 2,8 дни за почивка и отдих, но доста по-често. Не само по морето и в планината, но и в чужбина. Това се дължи на подобряването на пътната инфраструктура като отварянето на магистралите „Тракия“, „Струма“, „Марица“. Това прави пътуванията доста по-кратки като времетраене. Заради намаляването на цената на горивата пък виждаме много по-интензивно пътуване.
През тази година на територията на страната ще бъдат реализирани около 28 млн. пътувания, от които 17,5 млн. са осъществени от българи. Около 10,4 млн. ще бъдат посещенията на чужденци. Това означава, че годината е рекордна. Общото увеличение до 2016 г. очакваме да бъде в рамките на 8,2 %.
Какви са най-предпочитаните туристически пакети?
В целогодишен аспект най-популярни са пакетите, които предлагат балнео, спа и уелнес услуги, тъй като те са търсени през най-активните месеци – септември, ноември, февруари, март и април. През миналата и тази година видяхме, че има много интензивни пътувания през уикендите към дестинациите, които предлагат такива услуги като Велинград, Поморие, Кюстендил, Сандански и др.
Ще има ли промяна в цените?
Няма увеличение в цените, напротив дори се наблюдава намаляване на общата цена на пътуването. Това се дължи основно на спада на цената на горивата с между 8-12 %.