България може само да спечели от въвеждането на еврото
Страховете от увеличение на цените са несъстоятелни
Страховете от значително, дори двойно увеличение на цените, в резултат от въвеждането на еврото не само са несъстоятелни, видно от държавите приели еврото през 1999 г., но и от данните за новите страни-членки на ЕС, присъединили се към ЕС след 2004 г., и присъединили се към еврозоната.
Средномесечната инфлация (спрямо предходния месец) за първия месец от въвеждане
на еврото за Естония, Латвия, Литва, Словакия и Словения е 0.03%, а месец
по-късно е налице изменение на цените от -0.75% спрямо месец по-рано. През
месеца на обявяване на предстоящото членство в еврозоната (средно 7 месеца
по-рано от самото членство) цените нарастват с 0.41% на месечна база, а месец
по-късно е налице 0.30% месечно изменение на ХИПЦ.
След втората половина на 2010 г., когато е обявено, че Естония отговаря на конвергентните критерии за членство в ИПС започва изпреварващото развитите и за останалите страните членки на ВКМ II (в частност Латвия и Литва). Реалното изменение на БВП, брутната добавена стойност, инвестициите в основен капитал, индивидуалните разходи за потребление, значително изпреварват темповете на изменение на останалите страни от ЦИЕ-членове на ЕС и ИПС.
Освен че страховете от инфлация, причинена от членството в еврозоната, са несъстоятелни, в рамките на 12 месеца преди и 12 месеца след приемането в ИПС рейтинговите агенции повишават с една до две степени кредитния рейтинг на Естония, Латвия и Литва. Това мигновено рефлектира в по-ниски лихви по правителствения дълг и по цялата верига от лихвени равнища в икономиката. Намаленият риск от изпадане в неплатежоспособност се дължи на задълбочената интеграция,предвидените механизми за подкрепа на финансовата система и правителството.
Страните членки на еврозоната са обект на повишено доверие от инвеститорите, индикатор за което е и понижаването на лихвите по правителствения и корпоративния дълг, на депозитите и кредитите и останалите дългови финансови инструменти.Към края на август 2016 г. държавният и държавногарантираният дълг на България възлиза на 26.7 млрд.лева, а банковият дълг на частния нефинансов сектор е в размер на 51 млрд.лева. Ако допуснем, че първият се обслужва при първичната доходност на пазара на 10-г. облигации, или 2.15% годишно, докато втория е при ГПР от 8.83% годишно, то правителственият и частният сектор по най-скромни оценки заплаща на кредиторите си по 6.1 млрд.лева годишно под формата на лихви за обслужване на дълговете. В резултат на членството е съвсем реално лихвите по обслужване на дълговете да спаднат, дори и наполовина заради високата им стойност в сравнителен план. Това би освободило допълнително 2.5 млрд.лева (2.8% от БВП), които бизнес, домакинства и правителство могат да използват за закупуване на повече крайни и междинни стоки и услуги и ръст в капиталообразуването. Разбира се, губещ в тази ситуация ще са кредиторите, тъй-като ще се изправят пред ограничени лихвени приходи, за сметка на получателите на кредитния ресурс.
В период от една календарна година до 12 октомври 2016 г. включително са изтъргувани над 317 млрд.лева срещу евро (над 1.27 млрд в делничен ден), или купени и продадени са над 630 млрд.лева срещу евро. При всички положения дружества и домакинствата губят от всяка сделка с евро, купувайки на по-високия курс КУПУВА и продавайки на по-ниския курс ПРОДАВА, обявени от валутните обменители (банки, обменни бюра, други финансови компании).
Транзакциите между валутните бюра и техните крайни клиенти, между небанковите финансови компании и техните клиенти и между физическите лица не се обхваща от статистиката, иначе изтъргуваните обеми, отчетени от БНБ биха били още по-големи. Отделно, отчетеният спред от БНБ от 0.0004 лева подценява загубите от спреда да домакинствата и фирмите, заради неотчетените транзакции и заради двойното отчитане на сделките между банките и БНБ, които се извършват при много по-благоприятни условия. Прегледът на тарифите на банките и обменните бюра показва, че спредът Продава-Купува по безкасови сделки е средно 0.0084 лева без преференциално договаряне за голям обем и 0.0040 за сделки с голям номинал (обикновено над 20-50 000 евро), докато касовата обмяна в банките между лев и евро е средно със спред от 0.0164 лева и с 0.02 лева в обмените бюра. Като се използва спредът, отчетен от БНБ загубите за домакинствата и фирмите са в размер на минимум 113 млн. годишно, но прилагайки експертното допускане, че 80% от изтъргувания обем от 317 млрд.лева се дължи на преференциални сделки със спред от 0.0040 лева, 8% при стандартния спред от 0.0084, 2% при спред от 0.06 (в курортните обменни бюра и банки) и 10% при спред от 0.0164 за кешови операции на банките. Среднопретеглената стойност на този спред при такъв изтъргуван обем е 2.1 млрд.лева, или 2.4% от БВП за 2015 г.
С приемане на еврото ще се подобри ефективността на българската икономика и благосъстоянието на домакинствата, тъй като стопанските субекти ще могат да използват спестените пари от курсови разлики за покупката на повече инвестиции и стоки и услуги за крайно и междинно потребление, докато губещ в тази ситуация ще са валутните обменители. Последните ще имат възможност да пренасочат ресурс и предприемаческа енергия към други начинания, и да генерират добавена стойност и заетост в други сектори.
Основни изводи
Членството на България в еврозоната може да се окаже сред малкото „win-win“ ситуации за България, от които българските стопански единици и икономиката на агрегирано равнище биха получили само позитивни ефекти и последствия. Българска народна банка и сега е силно ограничена в провеждането на паричната си политика заради твърдото правило, каквото е един паричен съвет. Трансферът на суверенитет от БНБ към ЕЦБ и институциите за пруденциален надзор в еврозоната не само че няма да навреди, но и ще спомогне икономическото развитие.
Отпадането от нуждата на конвертиране на левове спрямо евро и обратно, рязко намалелите лихвени равнища ще освободят милиарди левове на домакинствата, бизнеса, правителството, които ще могат да бъдат използвани за по-пълно задоволяване на крайни потребности, за покупка на повече междинни стоки, както и за увеличаване на инвестициите в основен капитал. Икономиката на България ще бъде по-конкурентна, по-добро място за инвестиции, а и най-важното, по-добро място за живеене. Скептиците бързо ще бъдат опровергани, а тези които не боравят обективно с фактите и тенденциите по-скоро могат да бъдат уличени в демагогия.
Неизследван
остава въпросът за съдбата на валутните резерви при членство в ИПС, които съответстват
на банкнотите и парите в обръщение по сметка на управление Емисионно на БНБ и
са в размер на 13.5 млрд.лева, а към тях като се добавят и резервите на ТБ по
сметки на ЦБ, т.е общият размер на паричната база е 25 млрд.лева, депозирани
най-вече в еврови правителствени книжа.
Авторът е ас. д-р Петър Пешев, катедра „Икономикс“ при УНСС, Управител на Инвестиционен посредник Бул Тренд Брокеридж ООД
Статията е по материал на доклада "Българската икономика в светлината на предстоящото членство в еврозоната, представена на международна конференция на тема "Икономически предизвикателства: миграция, глобализация, устойчивост, политики" в УНССС на 21-22 октомври.