Битка на китайските технологични гиганти
Мислите, че войните между Google, Facebook, Amazon и Microsoft са най-мащабните сблъсъци в ИТ бранша? Джак Ма и Пони Ма са на път да им отнемат шоуто
Ако запитате дори хора, тясно свързани със сегмента на видеоигрите, коя е най-голямата гейминг компания в света, те вероятно биха посочили Activision Blizzard – издател на поредици като Call of Duty, Warcraft и StarCraft или Riot Games – създател на най-популярната игра за електронни спортове – League of Legends. А може би френското студио Ubisoft с неговата супер успешна поредица Assassin’s Creed. И биха сгрешили. Всъщност лидерът в този сектор е съвсем различен. Той обаче притежава дялове и в трите изброени по-горе компании.
Запознайте се с китайската Tencent
Макар и да не е известен колкото Google, Facebook или Amazon, китайският конгломерат, създаден от милиардера Ма Хуатенг (известен още като Пони Ма), през последните години не им отстъпва по влияние в ИТ сектора и по скоростта, с която се разраства, навлизайки в нови браншове и придобивайки знакови имена в тях. Преди няколко месеца той закупи 5% от френското студио Ubisoft, предотвратявайки „враждебно изкупуване“ от страна на друг развлекателен гигант – Vivendi. От гледна точка на някои позакъсали европейски и американски компании, Tencent може да предложи не само свежи капитали, а и достъп на техните продукти до милиардния китайски пазар – една възможност, която в наши дни малцина могат да си позволят да изпуснат.
Навлизането на Tencent в западния гейминг сектор е особено показателно за скоростта, с която китайският гигант превзема нови ИТ сегменти и придобива вече наложени в тях американски и европейски дружества. И далеч не става въпрос само за видеоигри. Компанията има инвестиции също в чат платформата Snapchat, шведското музикално приложение Spotify и дори в Tesla на Илон Мъск, в която през пролетта на миналата година закупува 5% за 1.78 млрд. щ. долара. В добавка тя притежава и популярни собствени услуги, включително WeChat и TenPay.
Когато става въпрос за китайски технологични гиганти мнозина се сещат първо за друга мегакорпорация – Alibaba, но Tencent не й отстъпва по мащаб и амбиции. Всъщност двете дружества са в непрекъсната битка за бързо растящия китайски пазар, а напоследък и извън него. Двете имат пазарна капитализация от около половин трилион долара и развиват услуги в някои от най-перспективните ИТ подсегменти като чат приложенията и финтех, а инвестициите им обхващат и футуристични сфери като „умните“ коли и изкуствения интелект. Докато Alibaba обаче е стартирала от електронната търговия и има много по-силни позиции там, Tencent компенсира с много по-активно присъствие при чат месинджърите, видеоигрите и продажбата на виртуални стоки.
Alibaba вече завоюва
авторитет в Западния свят благодарение на успешното си листване на Уолстрийт преди няколко години, което я превърна в безспорен авторитет в ИТ сектора. Както вече сме писали в сп. Икономика, освен едноименния сайт групата включва още платежната система Alipay, аукциона Taobao, Alibaba Cloud Computing, популярния сайт AliExpress.com, Tmall и eTao. Конгломератът се контролира от неговия основател Джак Ма, който според мнозина е новата „рокзвезда“ на ИТ сектора, но сериозни дялове в него имат също японската SoftBank, Yahoo и други.
Tencent, от своя страна, има десетки подразделения и инвестиции в сфери от електронната търговия и недвижимите имоти, през виртуалната реалност, банковите и финансови услуги, социалните мрежи, филмовата продукция, продажбата на смартфони, до разпространението на билети, електронни книги и онлайн образованието. Компанията не се търгува на борсата в Ню Йорк, а на тази в Хонконг. Най-големият инвеститор в нея е южноафриканската група Naspers с 31.1%, следвана от основателя Пони Ма с 8.61 процента. Самата Naspers също е голям международен инвеститор в технологични компании с интерес преди всичко в развиващите се пазари, а сред активите й са дялове в руската мейл услуга Mail.ru, платформата за обяви OLX, както и услугите ibibo, Multiply, PayU и Avito.ru.
Възходът на Alibaba и Tencent започва в края на 90-те години на миналия век и макар те да стартират от различни изходни точки, през годините и двете се развиват толкова динамично, че сблъсъкът между тях на китайския пазар е неизбежен. А приликите в дейността им далеч не се свеждат до еднаквите фамилни имена на техните основатели (за сведение, Джак Ма и Ма Хуатенг нямат роднинска връзка). Сред сегментите, в които те са конкурират, са търговията на дребно, разплащателните услуги, чат месинджърите, а вече и изкуственият интелект, виртуалната реалност и др.
Общото между двете компании са и уникалните позиции на китайския пазар, който по традиция е особено труден за американските ИТ гиганти, както поради политически и регулаторни особености, така и поради склонността на населението да предпочита местни услуги. А предвид, че това продължава да е най-големия и най-бързо растящия интернет пазар в света, можем да очакваме съвсем скоро сблъсъкът на двамата предприемачи с фамилията Ма да се пренесе на глобално ниво и залогът да бъде ни повече, ни по-малко - лидерската позиция в ИТ сегмента в целия свят.