Британският премиер изглежда отлага зеления преход
Риши Сунак иска да измести във времето сроковете за забрана на дизелови и бензинови коли
Британският министър-председател Риши Сунак даде смесени сигнали за скоростта на зеления преход в Обединеното кралство. Изтекла информация, публикувана от BBC, разкри план за забавяне на инвестициите в енергийна ефективност на домовете и отлагане на крайните срокове за забрана на двигателите с вътрешно горене.
В последствие премиерът потвърди плановете за отлагане на сроковете. Забраната на коли с вътрешно горене може и да влезе в сила след 2030 г. Същото се отнася и за забраната за ново строителство с газови отоплителни системи – след 2035 г. Сунак каза, че идеята зад тези планове е да се изработи нова и пропорционална система, която да не е в ущърб на работниците и потребителите, предаде специализираният сайт ESGnews.bg.
Много бизнеси и природозащинически групи се обявиха против промените. Причината – правителството нарушава зададената скорост на зеления преход. Отлагането би имало особен ефект върху целите, зададени до края на десетилетието. За много от тях това внася ненужна нестабилност в икономиката на Обединеното Кралство и променя планове за милиарди от страна на частния бизнес.
Декарбонизацията на Великобритания
Великобритания е една от водещите икономики, които са поели по пътя към нетните нулеви емисии. Кралството успя да постигне 46% по-малко емисии в сравнение с нивата от 1990. Главната причина за успеха е изключването на въглищата от енергийния микс.
Въпреки това, първата сериозна цел е намаляването на емисиите с 68% до 2030 г. Според правителствените климатични експерти, обаче, националната власт взима решенията твърде бавно. Изместването на сроковете за ограниченията на колите, захранвани с дизелово гориво и бензин, и отоплителните системи за домовете ще отложи и тази цел.
Нестабилни решения
Директорът на Greenpeace UK Дъг Пар обясни, че подобно решение ще изложи гражданите на излишни рискове от цените на горивата на световния пазар и експлоатативните практики на енергоносителите. Миналата зима много местни домакинства бяха принудени да плащат двойни и тройни сметки за енергия.
Производителите на коли, които инвестират в електрически превозни средства и зарядни станции, също не приеха предложението на Сунак охотно.
Лиза Бранкин, управляващ директор на Ford UK, коментира, че компанията е инвестирала 430 милиона паунда, за да строи електрически коли във Великобритания.
Нашият бизнес се нуждае от три неща от правителството – амбиция, отделеност и консистентност. Отлагане на целите за 2030 г. ще подкопае и трите”, каза тя.
Ашок Шинха, директорът на благотворителната организация за климата Ashden, смята, че това е начинът министър-председателят да нанесе максимално много щети на британската икономика. Според нея такова решение би изплашило инвеститорите, подкопало доверието в управлението на страната и би спряло иновациите.