„София-проект“ възроди 10-годишна идея за трамвай до „Студентски град“
Общинското предприятие и район „Студентски“ залагат на отхвърленото преди десетилетие трасе, възстановяващо линията по бул. „Св. Климент Охридски“
Възражда ли се идеята за трамваи до „Студентски град“? Това се питат повечето хора, след като район „Студентски“ съобщи във вторник, че е изготвен технически проект за реконструкция на бул. „Св. Климент Охридски“ и че един от вариантите предвижда обособяването на трамвайно трасе от кръстовището с бул. „Г. М. Димитров“ до ул. „8-ми декември“.
В началото на февруари екипът на район „Студентски“ ще представи проекта пред широката общественост в процедура за обществено обсъждане.
Идеята за трамвай в този участък е на повече от 10 години. Обсъждана е възможност за трасе, което да започва от Семинарията, да минава по бул. „Стоян Михайловски“ през гората на Борисовата градина, да стига до кръстовището на бул. „Св. Климент Охридски“ и „Г. М. Димитров“ и до обръщалото на съществуващата линия до Дървеница.
Проектът обаче отпада заради недоволство на защитници на Борисовата градина, протестиращи жители на блок, до който е трябвало да бъде изградена трамвайна спирка. Така София губи и 20 млн. лв. европейски средства за реализацията на идеята.
През 2020 г. същият проект бе изровен от пепелта, след като на пресконференция на общинското дружество „София-проект“ бе обявено, че ще бъде направено ново проучване. Преди това – през 2019 г. – „Спаси София“ излиза с позиция, че на столицата ѝ е нужна трамвайна линия, която да обслужва „Студентски град“. Тогава въпросната идея е представена като нова, но по същество тя копира спорната отпреди 10 години.
Какво се планира сега?
Че се готви проект за основен ремонт на бул. „Св. Климент Охридски“ бе ясно още от миналата година, когато район „Студентски“ възложи на общинското дружество „София-проект“ да го направи. Тогава бе съобщено, че дейностите ще се реализират в участъка между бул. „Г. М. Димитров“ и бул. „Андрей Ляпчев“.
Още тогава изрично бе съобщено, че е изготвено подробно комуникативно-транспортно проучване за възстановяване на трамвайното трасе по бул. „Св. Климент Охридски“, което е залегнало и в приетия проект за устройствен план за кв. „Студентски град“.
Във вторник администрацията на район „Студентски“ съобщи, че се разглеждат 2 варианта на предпроектно проучване за въпросната реконструкция на участъка с дължина 1500 метра.
По време на среща с участие на екипа на район „Студентски“, представителите на Дирекция „Изграждане и ремонт на уличната мрежа“ при Столична община и на Общинско предприятие „София-проект“ е избран Вариант 2 като най-целесъобразен.
„Вариант 1“ повтаря съществуващата сега организация на движението по бул. „Св. Климент Охридски“. „Вариант 2“, от друга страна, предоставя по-добри възможности според взелите участие в съвещанието.
Съществува възможност за промяна в схемата на движение на масовия градски транспорт, като бъдещото трамвайно трасе и автобусното се обединяват в едно споделено трасе. По този начин се обособява самостоятелен път за градския транспорт и се освобождава място в общия габарит за по-широки тротоари, озеленяване и велоалея“, се посочва в официалното съобщение.
Така отдясно наляво по участъка с ширина 39 метра трябва да се обособи двупосочно комбинирано трамвайно и автобусно трасе с габарит 13 м. В него трябва да се обособят тротоар, по-широка зелена ивица с ширина 3 м, с нови дървета и спирки за градския транспорт, както и самото трамвайно и автобусно трасе с широчина 7 м.
Никъде обаче в документацията не се посочва откъде ще започва трамвайното трасе и къде ще свършва.
Единствено от район „Студентски“ за „Дневник“ са посочили, че бъдещият трамвай ще идва от булевардите „Филип Кутев“ и „Тодор Каблешков“, където има изградено трасе без монтирани релси. Трасето ще се разделя, като една част ще продължава на север по „Г. М. Димитров“ към бул. „Шипченски проход“ , а друга ще завива по бул. „Св.Климент Охридски“ и ще стига на юг до отклонението за търговските центрове на Околовръстния път „Икеа“ и „София Ринг мол“.
В избрания вариант на предпроектно проучване автобусите на масовия градски транспорт се движат в обособеното трамвайно трасе от кръстовището с ул. „проф. Марко Семов“ до ул. „8-ми декември“. Спирковите перони са разположени в близост до съществуващите спирки съгласно чертежа.
Във въпросния участък има останали жп релси от някогашната линия, която е минавала през кварталите на София. Тъй като отдавна не минава влак, тя се ползваше като паркинг. Проектът предвижда тя да бъде премахната. Припомняме, че по пътя на старите релси се предвижда изграждането на т.нар. зелен ринг в столицата.
Инвестирането на средства в железопътна мрежа в момента не е целесъобразно предвид амортизациите, които ще настъпват до възстановяването на трамвайната мрежа по булеварда. Предназначението на трасето се запазва като трамвайно.“
За автомобилния трафик пък се предвижда двупосочно платно за движение с общ габарит 14 метра, с по 2 ленти за движение с широчина 3.5 м в посока. Заложен е и тротоар с двупосочна велоалея откъм кв. „Дървеница“.
Проектът предвижда да бъде преустановено паркирането по булеварда, и по-конкретно пред бл.9. Възможна компенсация за премахнатите паркоместа пред бл. 9 би могла да се реализира като отделен проект от западната страна на блока.
Предвидено е засаждането на голям брой нови дървета, като се обсъжда увеличаване на залесяването в зелените ивици за образуване на по-гъст растителен буфер между четирите ленти за движение и заобикалящата среда.