Централната жп гара в Пловдив отново е държавна
Договорът за концесия е прекратен заради започнати от НКЖИ строителни дейности, държавата ще връща пари на концесионера
Договорът за концесията на централната жп гара в Пловдив е предсрочно прекратен по взаимно съгласие на страните, съобщават от Транспортното министерство. Сега гарата отново става държавна и ще се управлява от Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ).
Причината за прекратяване на концесионния договор са започналите от НКЖИ строителни дейности на територията на гарата по проекта за развитие на жп възел Пловдив, който се финансира със средства от ЕС. Строителството ще препятства ползването на обекта на концесия за продължителен период от време.
Прехвърлянето на гаровия комплекс за управление към НКЖИ ще позволи на компанията да продължи с ускорени темпове работата по изграждане на жп възел Пловдив и градската железница", посочват от министерство на транспорта.
Договорът за концесия на Железопътна гара Пловдив е сключен през 2013 г. и е влязъл в сила през 2015 г. Концесионер е Миролюб Столарски, който е собственик на автобусната компания "Карат-С". Концесията бе сключена за срок от 35 години, като в модернизацията на гарата трябваше да бъдат инвестирани минимум 11 млн. лв., от тях 9.8 млн. лв. – само през първите 4 години.
В интервю за "Капитал" от юни месец Столарски заявява, че до момента е инвестирал 11 млн. лв. На терена на жп гарата са построени автогара, както и тризвезден хотел. С всичко това ще се сдобие НКЖИ, а държавата ще трябва да върне инвестицията. Ресорното ведомство е съобщило за медията, че извършва анализ на вложените средства, като същите ще бъдат възстановени на концесионера съгласно условията на подписания договор.
В днешното прессъобщение на министерството обаче не се споменава за възстановяване на вложените средства към концесионера.
През последните две години различни медии съобщаваха, че Столарски иска да излезе от концесията заради пробива под жп гарата. Концесионерът дори подава жалби в съда заради проекта. Дейностите по него започнаха в края на миналата година. Стойността на проекта е близо 90 млн. лв. без ДДС, а срокът за завършване е до края на 2023 г. Изпълнител на дейностите е дружеството Обединение „Проект Пловдив“, което включва фирмите „Трейс Груп Холд“ АД и „Балкантел“ ООД.