Да говорим за... наука
Учените трябва да са едновременно предприемачи и комуникатори, за да захранват аудиторията с достоверна и атрактивно поднесена информация
Къде за последно слушахте, четохте научна информация, новина за откритие, как работи технология? Популярни блогове и платформи за научна комуникация, възможности за неформално и формално обучение на деца и възрастни, научни класове като развлечение и партита, видео съдържание и присъствие в социалните мрежи ни захранват със знания.
Изследователите предпочитат Twitter и LinkedIn за успешни сътрудничества, увеличаване на финансирането и възможности за номиниране за награди. Но Tik Tok също е място да си говорим за наука. Клара Нелист, физик по елементарните частици в ЦЕРН и в университета Радбуд в Нидерландия, стартира акаунт в TikTok през януари 2022 г. и за три дни се сдобива с 50 000 последователи. Днес тя има около 130 000 последователи. Kurzgesagt - анимационно студио и канал в YouTube, специализиран в обясняването на сложни научни теми в анимирани видеоклипове, има над 15 млн. абонати.
В България нишата на научните комуникатори се развива и вече е част от популярната култура.
Трима български предприемачи от сферата споделиха своите предизвикателства и успехи, както и причини бизнесът да използват техните възможности за по-добро разбиране на познанието в тяхна полза:
Д-р Ваньо Везиров:
Образоването на клиента създава пазар
Д-р Ваньо Везиров се занимава с комуникация на науката от 2018 г., лектор по теми, свързани с наука, философия, психология. Проектът му ОS education предлага над 200 3D модела на части от човешкото тяло – Снимка Личен архив
Д-р Везиров, защо е важна научната комуникация за бизнеса?
Комуникацията на науката е важна за бизнеса тогава, когато трябва да се обяснят сложни научни процеси по достъпен начин за клиента. Клиентът се образова и така може да направи по-добър информиран избор. Когато това се случва и компанията е капацитетна и достатъчно сигурна в своите продукти, то и двете страни печелят. Много често при сложните продукти неинформираността или дезинформацията е сериозен проблем, тъй като крайният потребител не разбира това, което прави дадена компания. Образоването на клиента създава пазар.
Според Вас как се развива това съсловие в България?
Нишата на научните комуникатори е в своя зародиш. Има много от нас, проблемът е, че не се продават достатъчно добре и не се заплаща за техните услуги.
Комуникаторът на науката е леко подценен, но това, което се вижда е, че когато единици успяват да изкомуникират добре своите условия за работа с бизнеса, този пример може да бъде последван, и защо не да станат научни инфлуенсъри. Те могат да правят реклами на научни продукти, защото имат много добри презентационни умения. В баланса между тежка и популярна наука, както и тя да бъде разбрана, ключът е изказът.
Ако комуникаторите на науката станат по-активни и правят предложения за помощ и подкрепа, то това би помогнало и на бизнеса да осъзнае своята нужда. Аз започнах да правя Tik Tok лайфове, с мен започнаха да се свързват бизнеси, които ми казаха: „Продаваме разни неща, ела да ни помогнеш!“.
Какви са тенденциите в научната комуникация за бизнеса?
Двата свята все повече се сближават и все повече научни комуникатори започват да се издържат само от това и това може да се превърне в професия на бъдещето.
Петър Теодосиев:
Бизнесът ще инвестира повече в наука, ако тя се популяризира
Петър Теодосиев е един от създателите на проекта БГ Наука и движи най-голямата платформа за комуникация на науката в България. Награден от БАН за популяризатор на науката в категория онлайн медии – Снимка Личен архив
Г-н Теодосиев, как стартирахте платформата „Българска наука“ и защо се насочихте към тази ниша?
Стартирахме я през 2005 г. като ученици с моя брат в 9.клас, защото предпочитахме повече библиотеката пред класната стая. Сами написахме сайта, който тогава се казваше bg-science.info. На 12 декември 2005 г. излезе и първи брой на сп. “Българска наука“. Стартирахме с форум, който бързо се превърна в най-голямата онлайн научна общност в България.
От 2015 г. изцяло ръководя и движа всичко по проекта БГ Наука. Всички дейности под шапката на БГ Наука са насочени към комуникация на науката, т.е. да покажем красотата и богатството, което науката има. В онлайн магазина kupinauka.com може да се намерят тениски, чаши, канчета и бижута, изобразяващи и рекламиращи самата наука. Списание „Българска наука“ е с платен абонамент, но той е символичен и цели да продължим издаването. В годината издаваме близо 10 изцяло безплатни броя, достъпни за всеки. Направили сме над 500 интервюта с учени, чрез които бизнесът може лесно да намери експерт, който да помогне за решаване на даден проблем. Показваме научни проекти, които създават решения за обществото и бизнеса.
Какво е бъдещето на професията на „научните комуникатори“?
Не мисля, че има такова нещо като професия „научен комуникатор“, който само и единствено от това да може да се издържа в България. Това по-скоро ще е професия, която в бъдеще ще бъде работена от различни типове хора и далеч не е нужно да бъдеш учен, за да си комуникатор на наука. Парите за наука се увеличават навсякъде по света и ще има нужда да се обясняват цели на организации, правителства, за какво точно се дават тези милиарди. Същото е и с бързите темпове на развитие на науката и технологиите - тук ще бъдат нужни хора, които да запълнят тази дупка.
Как работи научната комуникация за бизнеса?
Науката може да помогне на бизнеса да бъде по-ефективен и да намали разходите си. И това става чрез научната комуникация под формата на събития или интервюта с учени. Друг вариант са статии за разработки, които могат да бъдат полезни на различни отрасли.
Ако науката се популяризира масово и във всеки етап от своето развитие, бизнесът ще има много по-голям интерес да инвестира и да иска експертиза от учените. В момента стартира програма „Научни изследвания, иновации и дигитализация за интелигентна трансформация“ (ПНИИДИТ), чрез която ще бъдат инвестирани 2,14 млрд. лева в развитието на научните изследвания, научната инфраструктура, иновациите, интелигентната индустрия и в бързото навлизане на цифровите технологии в икономиката и в обществото. Надявам се това да помогне науката и бизнеса да работят много по-добре заедно.
Какво е мястото на изкуствения интелект и чат ботовете в научната комуникация?
Вече има инструменти, които пишат научни статии и такива, които пишат научнопопулярни текстове. Бъдещето е в ИИ и за това трябва да го научим на наука и критично мислене, защото иначе лесно ще се появяват хиляди или стотици хиляди лъжливи статии на ден и борбата с тях ще е трудна.
Явор Денчев:
Отговорността отличава професията ни и я прави успешна
Явор Денчев е магистър по микробиология (Университет на Виктория, Канада), учител и аниматор с дългогодишен опит, и създател на „ДНК - Детски Научен Клас“ – агенция за научни публични събития – Снимка Личен архив
Г-н Денчев, как стартирахте „ДНК - Детски Научен Клас“ и защо?
ДНК - Детски Научен Клас се зароди като извънкласна дейност в частна детска градина в София. Бях се върнал от Канада, завършил образованието си с магистърска степен и имах опит в преподаването на наука на студенти и деца в лабораторна и в неформална обстановка. Реших да тествам дали би се получила добра комбинация като извънкласна дейност в детска градина. Постепенно, разработвайки теми от областта на физика, химия и биология, създадох детския научен клас и започнах да го предлагам като образователен формат с практическа насоченост в областта. Започнах да правя и научни партита, които ползваха модела на научния клас. Партитата и научният клас изграждат същността и мисията на ДНК - да открием науката в нашите гени, да дадем шанса на децата си да следват любопитството си.
А защо научната комуникация е важна за бизнеса?
Научната комуникация е изключително важна, защото иновациите се случват в лабораториите, но трудно достигат до хората, които не са експерти в конкретната област. Значимостта на откритията, малки или големи, смисълът на изследванията, доверието на обществото в науката и продуктите от сериозни научни изпитвания намалява и често може да се губи, ако не бъде правилно предадена, интерпретирана и разбрана от хората. А понякога става дума за животоспасяващи разработки като ваксините.
Извън предоставянето на научна информация от лабораторията на достъпен език, научната комуникация е полезна и за успешното представяне на продукти от бизнеса, в които стои правилното разбиране на действието на даден продукт от аудиторията.
Тук е важно и да се наблегне, че научната комуникация се гради върху реални факти, а не е самоцел промотирането на даден продукт. Важен е както имиджът на даден продукт, така и на този, който го представя, а науката и нейните представители дълго градят образ на достоверност и отговорност. Тази отговорност да се проверят фактите и да се поднесе достоверна информация на обществото е нещото, което отличава и прави тази професия в партньорство с бизнеса успешна. В този смисъл, нишата е налична и тепърва ще намира своята подбрана популация.
Превръщат ли се проекти като Вашия в част от маркетинговия микс?
Повечето ни корпоративни клиенти се възползват от нашите услуги за организация на научни шоу програми за децата на своите служители. Участвали сме и в промо кампания за маратонки, в която изработихме специални слаймове (разтегливи меки желета за мачкане), които наподобяваха мекотата на подметката. Промотирали сме научни книжки за деца. Работили сме и с компании за козметика и перилни препарати.
Да, бих казал, че бизнесът започва да осъзнава значимостта на науката за презентацията на продукти и технологии, особено когато даден продукт може да се представи по интригуващ и запомнящ се начин. Разбира се, случвало се е и да отказваме партньорства, които не са в унисон с нашите ценности.
Три съвета към бизнесите, които смятат да превеждат науката на език на своите потребители чрез проекти като Вашия?
Съобразете се с аудиторията на комуникатора, неговите/нейните интереси и ценности. Помнете, че комуникацията на наука не се занимава с комуникация на псевдонаука. Съобразете правилния и най-ефективен метод на комуникация - всеки канал ще изисква различно представяне, време и ресурси, и ще зависи до голяма степен и от целевата аудитория.